Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

17. november 2009

Mulig Sibirisk Gransanger (tristis) på Samsø

Kan nogen hjælpe med ID på denne fugl, som mistænkes for at være en gransanger af ”tristis”-typen: Sibirisk Gransanger? Umiddelbart synes fuglen at mangle grønt i fjerdragten, og vel også gult? På flere af billederne ser næbbet ret mørkt ud. Øjenbrynsstriben er vel også uden gult…

Lokaliteten hvor fuglen blev observeret, er den såkaldte ”Skovfogedhuset/Fårefolden”: www.fugleognatur.dk/lokalitetintro nær Øster Hede på Samsø. Der er tale om et overdrevslignende område med enkeltstående, gamle tjørne-, rønne- og birketræer m.m. og et skovbryn af gamle, både løv- og nåletræer, som strækker sig i en 4-500 m længde og måske et par hundrede meters bredde. Stedet er for øvrigt et særdeles spændende sted for insekter m.m.

Mogens Wedel-Heinen, som observerede og fotograferede på Samsø, skriver følgende:

Gransangeren var med i et lille mejsetog med 4 halemejser, enkelte fuglekonger, 2 blåmejser og 3 musvitter.

Klokken var tæt på 14 d. 17. november 2009, da jeg så en enkelt halemejse. Den viste sig at være bagstopper i flokken, som fouragerede mellem birketræer, fyrretræer og røn. Forholdsvis højt.

Jeg havde lige fået øje på fuglekongerne, som jeg ville prøve at fotografere, da en enkelt skilte sig ud.

Det var ikke en fuglekonge, men en gransangeragtig fugl.

Den var ikke meget for fouragere frit fremme, men så længe jeg stod stille, blev den i træet foran mig. Men så snart jeg flyttede mig for at se fuglen bedre, forsvandt gransangeren ind i fyrretræerne for dog at komme tilbage til løvtræerne lidt længere fremme ad stien.

Problemet med fotografering er jo, at man bruger meget tid på at få nogle gode billeder. Jeg måtte hele tiden skifte på indstillingerne, da lyset var meget varierende. Jeg skulle jo lave nogle billeder til dokumentation. Havde vi blot været et par stykker, så en anden kunne beskrive adfærden.

Men jeg synes adfærden var typisk gransanger-agtig. Ivrigt kaldende og fouragerende halvhøjt i trækronerne. Ofte, som vi også ser hos alm. Gransanger, svirrende i luften på fluesnapper-manér.

Farver og udseende fremgår af billederne. De fleste billeder måtte gerne have været mere skarpe, men det var skisme svært.


vh/Mogens

(tråden oprettet af Peter)


Foto: Mogens Wedel-Heinen

De senest indberettede arter i Naturbasen: