Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jonna Nielsen
2K sølvmåge? (Læst 2208 gange) Postet d. 18-11-09 kl. 10:33
Sølvmåger 2K kan være meget forskellige kulører, nogle er meget lyse, nogle er mørkere. Disse to er vistnok sølvmåger og vistnok 2K. Hjælp til 2K ønskes.

2K sølvmåge? (Sølvmåger 2K kan være meget forskellige kulører, nogle er meget lyse, nogle er mørkere. Disse to er )
Jonna Nielsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Jonna Nielsen
#1 Kommentar postet d. 18-11-09 kl. 10:36. Emne: 2K sølvmåge?
Denne måge er vistnok også en 2K; men jeg er ikke sikker på, at det er en sølvmåge.

Begge billederne er taget i Rødvig havn en af de sidste dage i oktober.

2K sølvmåge? (Denne måge er vistnok også en 2K; men jeg er ikke sikker på, at det er en sølvmåge.
Begge billedern)
Jonna Nielsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torben Bach
#2 Kommentar postet d. 20-11-09 kl. 08:10. Emne: 2K sølvmåge?
Hej Jonna.

Nu kan jeg se at der også er en stormmåge på en anden tråd, og den kaldes for k1.

Hvad står k1 og k2 for?

Mvh.

Torben Bach.

Besvar | Kommentér

Jens Elm Sørensen

Svaraktivitet:

(585)
#3 Svar postet d. 20-11-09 kl. 09:04. Emne: 2K sølvmåge?
#2 K1 er en betegnelse for en fugl, der er i sit første kalenderår, K2 andet kalenderår osv.

Det kan godt virke lidt forvirende da man også taler om juv.(juvenil), 1. vinter-, 1. sommer-, 2. vinterdragt osv.

En sølvmåge, der er klækket i år er ofte meget mørk om sommeren og betegnes juv.

Den bliver lysere i løbet af det næste år, og skifter d. 01.01.2010 til andet kalenderår og dermed til en K2/ 1. vinterdragt.

Anden vinter(K3) begynder de at få grå fjer på ryggen.

Fuglene på billederne er vel sølvmåge K2 i 1. sommerdragt og vil i løbet af vinteren få flere grå fjer på ryggen.

Besvar | Kommentér

Anni & Peter Nielsen

Svaraktivitet:

(2520)
#4 Svar postet d. 20-11-09 kl. 09:39. Emne: 2K sølvmåge?
Og praksis er, at man lige vender koden - - så det hedder f.eks. 2K. (= 2. kalenderår).

Som Jonna skriver.

vh/Peter

Besvar | Kommentér

Jens Elm Sørensen

Svaraktivitet:

(585)
#5 Svar postet d. 20-11-09 kl. 09:47. Emne: 2K sølvmåge?
Ja selvfølgelig.

Men for mig er det en måge lige meget hvilken vej næbet vender.

Faktorernes orden er ligegyldig.

Besvar | Kommentér

Jonna Nielsen
#6 Kommentar postet d. 20-11-09 kl. 10:16. Emne: 2K sølvmåge?
Hej Torben

Sølvmåger skifter tit udseende ligesom kvinder; men de er lidt mere konsekvente. De har ca 9-10 forskellige dragter (nåh jah og så alle mellemfaserne), som de bruger alt efter alder og tid på året. Det er ret irriterende, når sølvmåger bliver lyse, for så ligner de ret meget de nye sølvmågearter: kaspisk måge og middelhavsmåge. De kan også finde på at have gule ben, når de bliver voksne, hvis de er kommet på besøg østfra.

For yderligere at gøre det forvirrende skifter de fugle, som er født i Danmark, ikke dragt helt ligesom vore gæster nordfra eller vore gæster sydfra. Svenskerne har en hjemmeside: Trutskolan, som nu hedder Truthjälpen. Der kan man se billeder måned for måned af de store måger.

Eksperterne i måger advarer os almindelige dødelige mod at aldersbestemme måger, de hævder, at det kun er for meget fuglekyndige. Jeg tror de har lidt ret. Det er faktisk svært.

Jeg prøver bare at få billeder af sølvmågens dragter, så jeg kan se, hvilke af mine øvrige mågebilleder, der ikke er af sølvmåger. Men jeg tør næsten ikke mere sætte navnet sølvmåge på mine billeder, tænk nu hvis det er en af de andre: kaspisk måge eller Middelhavssølvmåge, som jeg får kaldt sølvmåge. Jeg bor jo lige der, hvor de andre også kommer på besøg, og hvis nu jeg fotograferer en køn eller anderledes måge, så er risikerer jeg let at have fotograferet en af de andre.

Besvar | Kommentér

Anni & Peter Nielsen

Svaraktivitet:

(2520)
#7 Svar postet d. 20-11-09 kl. 10:24. Emne: 2K sølvmåge?
Hej Jonna,

Det er bl.a. derfor, Forum her er en rigtig god idé. Så bare spørg, alle lærer noget hele tiden.

Og se f.eks. her, hvordan Rune, som netop ved rigtig meget om måger, diskuterer en mulig Kaspisk Måge/Sølvmåge med sig selv - du skal scrolle et lille stykke ned, indtil du befinder dig under den sølvmågeagtige fugl, dér står hans overvejelser, som bestemt er værd lige at tage med i forbifarten: - se linket HER

vh/Peter

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torben Bach
#8 Kommentar postet d. 20-11-09 kl. 15:14. Emne: 2K sølvmåge?
Jeg takker så meget for jeres expertviden, godt man har f&n så man har nogle at spørge, når der er noget man ikke ved noget om.

Mvh.

Torben.

Besvar | Kommentér

Jonna Nielsen
#9 Kommentar postet d. 22-11-09 kl. 09:37. Emne: 2K sølvmåge?
Kære Peter

Forum er noget af det bedste, der er sket for nysgerrige og videbegærlige naturelskere. I koordinatorer og eksperter gør en kæmpe indsats for os, der vil være klogere på, hvad vi ser.

På mågefronten har Lars Krogh efterhånden fået sat billeder på kaspisk måge og middelhavssølvmågen på næsten alle tider af året. Det har været et stort arbejde. Jeg har været glad for at kunne sammenligne mine billeder med hans.

Jeg håber jeg er blevet lidt klogere; men det sjove er, at jeg også er blevet lidt dummere, da jeg ikke længere er sikker på at sætte navnet sølvmåge på mine billeder.

Er mine tre smukke måger på billederne ovenfor overhovedet sølvmåger, eller kan sølvmågenavnet om vinteren kun sættes på grimme måger med onde, tomme øjne?

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator