Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

21. november 2009

Fuglesang efter midnat i november..?



Inden for den seneste uge har jeg flere gange hørt fuglesang gennem en åben verandadør efter midnat - også her mens jeg sidder og skriver dette - og dét her i sidste del af november.

Mit indtryk er, at det er én fugl, der synger - korte 2-3 sekunders sang, efterfulgt af en måske 5-10 sekunders pause, og så igen.

For en absolut lægmand som mig giver sangens tonerigdom mindelser om en sanglærke eller en af de mange små spurvefugle - med det notabene, at den for hver 2-3-4 sekunder som nævnt holder pause før den fortsætter.

Det lyder absolut ikke som et advarselskald, synes jeg.

(Jeg skal måske nævne, at jeg bor i Aalborg, ganske tæt på grænsen mellem villahaver og markerne udenfor.)

Hvilken fugl kan der være tale om? Tilhører den måske en flok trækfugle, der pt har slået sig ned i området, og hvorfor i alverden synger den efter midnat i november?

De senest indberettede arter i Naturbasen: