Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
17. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Peter Mikkelsen
Fuglesang efter midnat i november..? (Læst 2675 gange) Postet d. 21-11-09 kl. 00:53

Inden for den seneste uge har jeg flere gange hørt fuglesang gennem en åben verandadør efter midnat - også her mens jeg sidder og skriver dette - og dét her i sidste del af november.

Mit indtryk er, at det er én fugl, der synger - korte 2-3 sekunders sang, efterfulgt af en måske 5-10 sekunders pause, og så igen.

For en absolut lægmand som mig giver sangens tonerigdom mindelser om en sanglærke eller en af de mange små spurvefugle - med det notabene, at den for hver 2-3-4 sekunder som nævnt holder pause før den fortsætter.

Det lyder absolut ikke som et advarselskald, synes jeg.

(Jeg skal måske nævne, at jeg bor i Aalborg, ganske tæt på grænsen mellem villahaver og markerne udenfor.)

Hvilken fugl kan der være tale om? Tilhører den måske en flok trækfugle, der pt har slået sig ned i området, og hvorfor i alverden synger den efter midnat i november?

Besvar | Kommentér

Peter Godtfredsen

Svaraktivitet:

(21)
#1 Svar postet d. 22-11-09 kl. 09:41. Emne: Fuglesang efter midnat i november..?
Det er stort set kun Rødhals og Gærdesmutte, der synger nu og om natten er det Rødhals efter al sandsynlighed.

hilsen Peter

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Peter Mikkelsen
#2 Kommentar postet d. 22-11-09 kl. 12:13. Emne: Fuglesang efter midnat i november..?
Tusind tak for svaret på mit, viste det sig altså, aldeles umysteriøse nybegynder-spørgsmål.

Det ér rødhals, kan jeg høre på lyd-clips fra internettet.

mvh Peter

Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen
#3 Kommentar postet d. 23-11-09 kl. 22:27. Emne: Fuglesang efter midnat i november..?
Hej Peter

Tak for din tråd, for den gav også mig svar på samme spørgsmål. Jeg har hørt det samme midt i byen (villakvarter) og undrede mig også over det. Men hvorfor den gør det, har vi ikke fået at vide. Der er vel ikke noget territorium at forsvare nu?

Venlig hilsen Anni

Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#4 Kommentar postet d. 23-11-09 kl. 22:38. Emne: Fuglesang efter midnat i november..?
Jo, Anni, det har vi faktisk - se linket HER

Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen
#5 Kommentar postet d. 24-11-09 kl. 14:25. Emne: Fuglesang efter midnat i november..?
Hej Gerner

Tak skal du have. Den tråd havde jeg slet ikke set. Spændende læsning. Så er spørgsmålet jo opklaret

Venlig hilsen Anni

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator