Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. februar 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Gerner Jensen
Et par læder svampe, måske (Læst 2308 gange) Postet d. 21-11-09 kl. 14:54
Jeg i dag i en skov uden for Køge set en del svampe, hvoraf jeg gerne vil belemre eksperterne med at spørge på nogle stykker.

Den første er set på en død træstub, ubestemt løv. Der sad en stribe et stykke rundt om stubben. Hver svamp ca. 3-4 cm bred. Tydeligt hvid og lysebrun-stribet. Undersiden med porer.

Et par læder svampe, måske (Jeg i dag i en skov uden for Køge set en del svampe, hvoraf jeg gerne vil belemre eksperterne med at)
Foto: gerner
Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#1 Kommentar postet d. 21-11-09 kl. 14:57. Emne: Et par læder svampe, måske
Den næste voksede tilsyneladende i skovbunden, men det viste sig, at den sad på en stykke bark eller træ, sandsynligvis gran. Oversiden lysebrun med hvid rand. 4-5 cm bred

Et par læder svampe, måske (Den næste voksede tilsyneladende i skovbunden, men det viste sig, at den sad på en stykke bark eller)
Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#2 Kommentar postet d. 21-11-09 kl. 14:59. Emne: Et par læder svampe, måske
Også nummer to var med fine porer, men dog noget grovere end den første

Et par læder svampe, måske (Også nummer to var med fine porer, men dog noget grovere end den første)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7285)
#3 Svar postet d. 21-11-09 kl. 16:37. Emne: Et par læder svampe, måske
Gerner den første må være Bæltet Læderporesvamp, den næste tror jeg er må være Alm. Rodfordærver, men jeg er ikke sikker.

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#4 Kommentar postet d. 21-11-09 kl. 16:46. Emne: Et par læder svampe, måske
Hej Torbjørn, i første omgang noterer jeg mig bæltet læderporesvamp, og så afventer lige, om der kommer flere bud på den anden.

Besvar | Kommentér

Tom Smidth
#5 Kommentar postet d. 22-11-09 kl. 23:01. Emne: Et par læder svampe, måske
Den sidste synes jeg har for grove porer til at være rodfordærver!

Men jeg er ikke 100% sikker

Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#6 Kommentar postet d. 23-11-09 kl. 11:23. Emne: Et par læder svampe, måske
Hej Tom,

Tak for kommentaren. Om Sporernes størrelse er korrekt eller ej, tør jeg slet ikke vurdere. Jeg synes svampen generelt godt kunne ligne rodfordærver, men i forhold til de beskrivelser, jeg har kunnet finde, skulle den have en skarp kant, og det har min svamp ikke.

Men hvis det ikke er rodfordærver, hvad er det så ?

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7285)
#7 Svar postet d. 23-11-09 kl. 11:35. Emne: Et par læder svampe, måske
Hej Gerner

Jeg er stadig meget usikker på det sidste fund, du har muligheden for at melde det ind på - se linket HER, hvor du dog lige skal oprettes som bruger først.

Jeg har nogle gange bedt eksperterne der se på tråde på F&N, men for nogle der som du indrapporterer en del svampe, ville der være større chance for at få navn på sværere svampe, ved også at indrapportere dem der.

Jeg er godt klar over at det er dobbeltarbejde, men det er jo også dobbeltarbejde at jeg "hyrer en ekspert" til at sige god for eller afvise en svamp på F&N, da mit mål med svampene på f&N er at så mange som muligt skal med i altasprojektet, men det betyder igen at de så endnu engang skal igennem en vurderingsfase - - - det skal dog ikke forstås sådan at du bliver indvolveret i den sidste fase, det bliver formentlig jeg selv og folkene fra svampeatlas, men hvordan det kommer til at ske er endnu uafklaret.

med venlig hilsen

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Tom Smidth
#8 Kommentar postet d. 23-11-09 kl. 11:36. Emne: Et par læder svampe, måske
Hej Gerner

Har ikke noget godt bud, selv om jeg oplever den bekendt.

Et godt link til poresvampe er Henrik Mathiasens side - se linket HER

VH

Tom

Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#9 Kommentar postet d. 23-11-09 kl. 14:00. Emne: Et par læder svampe, måske
Hej Torbjørn og Tom,

Endnu engang tak for jeres kommentarer og links.

Det er rigtigt, at jeg spørger på mange svampe , og selvfølgelig skal I ikke have ekstra ulejlighed med at besvare mine spørgsmål. Jeg er taknemmelig for de svar, jeg får. Jeg kendte stort set ingen svampe, før jeg fandt F&N, og da jeg heller ikke kender termer og fagudtryk, er det begrænset, hvad jeg kan få ud af nøgler og lignende.

Faktisk ser jeg en masse svampe, som jeg ikke spørger på, fordi de i mine øjne ser for "almindelige" ud, så jeg tror, de vil være umulige at bestemme på basis af et billede.

Jeg har faktisk været inde og kigge på Svampeatlas, men syntes umiddelbart, det så for uoverskueligt ud. Det kunne være, jeg skulle studere siden lidt nærmere

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator