Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Per Thomassen
Er det en Hvid Tandsvamp ? (Læst 585 gange) Postet d. 30-11-09 kl. 16:31
Set den 30.november 2009 på et rådnende birketræ i Soldaterskoven i Tønder Kommune.

Er det en Hvid Tandsvamp ? (Set den 30.november 2009 på et rådnende birketræ i Soldaterskoven i Tønder Kommune.)
Foto: Per Thomassen
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#1 Svar postet d. 30-11-09 kl. 16:47. Emne: Er det en Hvid Tandsvamp ?
Hej Per

Nej, det er et typisk eks. af Grovtandet Kalkskind, dog under forudsætning af at den er rimeligt blød i det og let skilles fra substratet. Det er en af de få barksvampe jeg føler mig overbevist om at kunne feltbestemme og bedømme ud fra et foto (med supplerende oplysninger).

Makroskopisk er de lange afrundede, let smudsigt kødfarvede pigge, og det at de bliver mindre mod kanten typiske karakterer, sammen med hvad jeg har nævnt.

Jeg kan derimod ikke sikkert kende Hvid Tandsvamp i felten, men checker altid sporerne. Hymeniet er uregelmæssigt, pigget, vortet til stedvist poret, den er ret hård og sej, og svær at skille fra substratet.

mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Per Thomassen
#2 Kommentar postet d. 30-11-09 kl. 17:53. Emne: Er det en Hvid Tandsvamp ?
Mange tak for hjælpen Torbjørn.

Mvh.Per

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator