Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. oktober 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Henrik Knudsen
En trævlhat af en slags? (Læst 526 gange) Postet d. 02-12-09 kl. 14:23
Fra parken ved Psykiatrisk Hospital (Risskov). Hat: puklet, fibret brun på lys grå baggrund, 4-6 cm. Stok: lys grå, 4-6 x 1 cm. Lameller ret fjerne på ældre eks og med tendens til at sprække. Lugt: ubehagelig chlor-agtig.

En trævlhat af en slags? (Fra parken ved Psykiatrisk Hospital (Risskov). Hat: puklet, fibret brun på lys grå baggrund, 4-6 cm.)
Henrik Knudsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Henrik Knudsen
#1 Kommentar postet d. 02-12-09 kl. 14:24. Emne: En trævlhat af en slags?
Hat med lyse rester af slør langs randen

En trævlhat af en slags? (Hat med lyse rester af slør langs randen)
Besvar | Kommentér

Henrik Knudsen
#2 Kommentar postet d. 02-12-09 kl. 14:25. Emne: En trævlhat af en slags?
Lameller hus ungt eks.

En trævlhat af en slags? (Lameller hus ungt eks.)
Besvar | Kommentér

Henrik Knudsen
#3 Kommentar postet d. 02-12-09 kl. 14:26. Emne: En trævlhat af en slags?
Fra siden

En trævlhat af en slags? (Fra siden)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7384)
#4 Svar postet d. 02-12-09 kl. 14:39. Emne: En trævlhat af en slags?
Hej Henrik

De hvide, udrandede lameller og svampens størrelse og kødethed viser at det er en Ridderhat. Jeg er næsten overbevist om at det er en art i komplekset "Gulnende Ridderhat" hvor der nu regnes med tre arter i DK. Til bestemmelse skal der bruges helt unge og udvoksede eks, for at bedømme hvor meget slør der er i stoktoppen, samt gennemsnitlig sporestørrelse, jeg kan ikke give et navn uden mikroskopi!

mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Henrik Knudsen
#5 Kommentar postet d. 02-12-09 kl. 16:17. Emne: En trævlhat af en slags?
Hej Torbjørn

Jo, ældre eks. guldner faktisk en anelse. Kom forbi stedet i morges og tog et dybfrosset ungt eks. med i madpakken. Den er endnu ikke smattet sammen og hvis den kan tørres - hvilket jeg dog tvivler på - sender jeg den sammen med skælhatten fra i søndags. På dette eks er det intet spor efter slør på stokkens øvre del!

mvh Henrik

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7384)
#6 Svar postet d. 02-12-09 kl. 17:15. Emne: En trævlhat af en slags?
Hej Henrik

Det er i orden - men for en anden gangs skyld så har jeg ikke kapacitet til at tage imod uopfordrede indsamlinger af friske eller tørrede svampe, på grund af stor travlhed med uomgængelige aktiviteter

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7384)
#7 Svar postet d. 02-12-09 kl. 17:28. Emne: En trævlhat af en slags?
Henrik, det er vist min egen fejl at jeg ikke har været klar i mælet, der lå jo ingen afvisning i mit første svar til dig, men lad mig nøjes med skælhatten i denne omgang - dårligt materiale af en svær, men meget almindelig svamp vil jeg helst ikke bruge tid på

Besvar | Kommentér

Henrik Knudsen
#8 Kommentar postet d. 02-12-09 kl. 19:40. Emne: En trævlhat af en slags?
Torbjørn, det er helt ok. Vi har alle travlt og bør ikke spilde hinandens tid. Mvh Henrik

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator