Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Karsten Schnack
Er det kystchampignon? (Læst 596 gange) Postet d. 06-12-09 kl. 16:50
Denne champignon finder jeg af og til om sommeren på det flade, sandede stykke lige inden for klitterne ved Melby Overdrev i Nordsjælland. De står normalt enkeltvis, og der er forskel på, hvor opsprækkede de er. Jeg opfatter den som kystchampignon (A. litoralis, men er det rigtigt. Er der nogen, der har en mening om dette?

Er det kystchampignon? (Denne champignon finder jeg af og til om sommeren på det flade, sandede stykke lige inden for klitte)
Foto: kystchampignon? Karsten Schnack
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#1 Svar postet d. 07-12-09 kl. 13:35. Emne: Er det kystchampignon?
Jeg håber du hører fra Erik Rald, som kender disse kystarter?

Hvis ikke, vil jeg gerne kende lugten og om hvorvidt kødet rødmede ved brydning / gennemskæring, eller ej, der er også vigtige karakterer på ringen, dobbelt / ikke dobbelt; hængende / opstående, eller fremstående - endelig: Hvad har du bestemt den efter og hvad var alternativerne?

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Karsten Schnack
#2 Kommentar postet d. 07-12-09 kl. 20:23. Emne: Er det kystchampignon?
Tak Torbjørn. Svampene var ikke store, omkring 5 cm i diameter. Måske lidt rødmen, men både lugt og farvereaktion meget svag. Jeg har været i tvivl i forhold til Klit-champignon (A. devoniensis) og især Strandengs-chamignon (A. bernardii). I ''Danske storsvampe'' skiller de ud på, om ringen er svagt udviklet eller veludviklet - tjah - desuden angives strandengs-champignon at være 8-15 cm bred, mens Kyst-champignon angives til 3-5 cm. Dette peger jo i hvert fald entydigt på Kyst-champignon, og billedet i ''Danmarks Svampe'' side 285 ligner også godt, men dér opgiver Jan Vesterholt størrelsen til 5-12 cm. Vesterholt har ikke Strandengs-champignon med i bogen. Begge arter er med i Phillips, men uden at give mig nyt. A. bernardii nævnes i Ryman og Holmåsen, men kun med en oplysning om ubehagelig lugt, hvilket jeg altså ikke registrerede hos mine. Hjælper alt det her noget som helst?

Besvar | Kommentér

Erik Rald

Svaraktivitet:

(1145)
#3 Svar postet d. 07-12-09 kl. 20:50. Emne: Er det kystchampignon?
Ja, det er den. Jeg så den på Nekselø i går i nøjagtig samme grovskællede udgave.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Karsten Schnack
#4 Kommentar postet d. 08-12-09 kl. 21:11. Emne: Er det kystchampignon?
Tak!

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator