Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
4. august 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Per Thomassen
Hvilken svamp ? (Læst 716 gange) Postet d. 11-12-09 kl. 15:11
Set den 11.december 2009 langs en skovvej i Soldaterskoven i Tønder Kommune. Svampene 3 stk. voksede spredt på terrænet på et område med visne blade, savsmuld og grenrester fra løvtræ. Hathud fugtig, hat 10 cm.

Stok fibret, snoet, lys gul udvendig, mørkere gul indvendig, 10 x 1,2 cm. med knoldformet basis. Lameller frie. Smag en lille smule bitter.

Hvilken svamp ? (Set den 11.december 2009 langs en skovvej i Soldaterskoven i Tønder Kommune. Svampene 3 stk. voksede)
Foto: Per Thomassen
Klik på billedet for original størrelse (800 x 522)
Besvar | Kommentér

Per Thomassen
#1 Kommentar postet d. 11-12-09 kl. 15:13. Emne: Hvilken svamp ?
Et foto mere.

Hvilken svamp ? (Et foto mere.)
Foto: Per Thomassen
Klik på billedet for original størrelse (800 x 559)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#2 Svar postet d. 11-12-09 kl. 16:12. Emne: Hvilken svamp ?
Hej Per

Det er en Skærmhat (Pluteus) ikke en art jeg kan sætte navn på, sender referencen videre.

Venlig hilsen

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Jacob Heilmann-Clausen

Svaraktivitet:

(87)
#3 Svar postet d. 13-12-09 kl. 22:17. Emne: Hvilken svamp ?
Det er gulstokket skærmhat (Pluteus romelii) - let kendelig på den brune lidt rykened hat og den gule stok. Vosker ofte på ved i jorden fx langs skovveje, hvor der har ligget fældede træer, brænde el.lign.

mvh Jacob

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#4 Kommentar postet d. 13-12-09 kl. 22:25. Emne: Hvilken svamp ?
Tak Jacob, jeg var ikke klar over om den kunne kendes i felten eller hvad. Margaretha Liebmann har også "været efter mig" fordi jeg ikke brugte det navn

Besvar | Kommentér

Per Thomassen
#5 Kommentar postet d. 13-12-09 kl. 23:17. Emne: Hvilken svamp ?
Tak for hjælpen, den passer perfekt til din beskrivelse Jacob, der har netop ligget fældede træer og brænde det pågældende sted, og savsmuld som anført i Henning Knudsen´s Svampeguide.Også tak til Torbjørn, du var jo på rette spor.

Mvh. Per

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator