Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Poul Evald Hansen
Hvilke reagenser kan være nyttige ved svampebestemmelse? (Læst 1458 gange) Postet d. 17-12-09 kl. 09:45
Jeg har tidligere fremsat en lignende forspørgsel, men fik ikke noget svar.

Torbjørn eller andre må da kunne give en kort oversigt?

I mange svampenøgler anføres at den og den svamp giver farvereaktion med den og den base.

Mhv.

Poul Evald

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3196)
#1 Svar postet d. 17-12-09 kl. 10:12. Emne: Hvilke reagenser kan være nyttige ved svampebestemmelse?
Jeg kan ikke dem allesammen, PE, men disse er vigtige: KOH (kaliumhydroxyd) for eventuel farvning af svampevæv. Jod (Meltzer) for farvning (eller ej) af sporer.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#2 Svar postet d. 17-12-09 kl. 10:42. Emne: Hvilke reagenser kan være nyttige ved svampebestemmelse?
Hej PE

Jod / jodkalium må kunne skaffes fra et laboratoriefirma, til alm. brug er det lige så godt som melzer, og uden stærkt problematiske stoffer.

Kaliumhydroxyd (3-5% er godt til opblødning af væv, ikke til farvning Ole!

Til farvning: Congorødt (til farvning af især cellevægge), som er giftigt og kan være svært at få fat i idag, men du må vel kunne overbevise din arbejdsgiver om at de skal have en gifttilladelse!?

Phloxin er stort set ugiftigt og må også kunne skaffe, det farver celleindhold.

De røde farvestoffer Congorødt og phloxin er især velegnede til lyse svampe.

Jeg har i flere tråde beskæftiget mig med svampekemikalier her på F&N samt i forum på - se linket HER, hvortil henvises;

Men, om nødvendigt er du velkommen til at kontakte mig privat for flere oplysninger

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede
#3 Kommentar postet d. 17-12-09 kl. 10:46. Emne: Hvilke reagenser kan være nyttige ved svampebestemmelse?
Tak for rettelse, Torbjørn, men jeg tænkte på Russula foetens kontra R. subfoetens.

Ole

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#4 Svar postet d. 17-12-09 kl. 10:54. Emne: Hvilke reagenser kan være nyttige ved svampebestemmelse?
OK Ole

Men du nævner jo noget jeg ikke gjorde som er lige så vigtigt. Kaliumhydroxyd er (10%, 30% til knoldslørhatte), er en rigtig god reagens til makroskopisk bestemmelse, samt ferrosulfat til (især) visse skørhatte.

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede
#5 Kommentar postet d. 17-12-09 kl. 11:33. Emne: Hvilke reagenser kan være nyttige ved svampebestemmelse?
Jeg har altid kørt med 10%, men godt at vide det andet.

Ole

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen
#6 Kommentar postet d. 17-12-09 kl. 12:30. Emne: Hvilke reagenser kan være nyttige ved svampebestemmelse?
Jeg har sendt en mail om sagen til Torbjørn, men hvis du Ole elle andre ligger inde med nogle konkrete oplysninger omkring anskaffelsesmuligheder for de vigtigste reagenser, så ville jeg da være glad.

Kan f.eks. Iod og KOH fås i håndkøb på apoteket eller andre steder?

Mvh.

Poul Evald

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede
#7 Kommentar postet d. 17-12-09 kl. 17:54. Emne: Hvilke reagenser kan være nyttige ved svampebestemmelse?
Jeg medbragte nogle vigtige kemikalier, da jeg forlod arbejdslivet for snart 7 år siden, og har stadig noget. Forbruget er jo ikke stort, som amatør i det mindste. Jeg ved faktisk ikke, hvad man kan i f.eks. kemikaliefirmaer, men de sælger næppe i små mængder. I min tid var de vigtigste firmaer: Bie & Berntsen samt Struers. Jeg aner ikke, om de findes mere, men du kan da prøve at søge på dem.

Ole

Besvar | Kommentér

Jens Stolt
#8 Kommentar postet d. 17-12-09 kl. 20:21. Emne: Hvilke reagenser kan være nyttige ved svampebestemmelse?
Jeg har et glas Congorødt stående, hvis nogen er interesserede?

Besvar | Kommentér

Bent Gravesen
#9 Kommentar postet d. 17-12-09 kl. 20:22. Emne: Hvilke reagenser kan være nyttige ved svampebestemmelse?
Her ville det være meget intersandt hvis I lige forklarede hvad det egentlig drejer sig om, kemi/svampe og mikroskopi.

Hvis en af jer lige starter en ny tråd med, ja, brugsanvisning på hvad det lige går ud på for det lyder spændende.

Hvad skal vi bruge, hvordan mikroskopierer vi svampene, hvad skal bruge osv. Altså, øh hvordan. Beskriv metoden.

Nysgerrige Bent, he.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator