Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Kikkert og andet feltudstyr -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Steen Samuelsen
Skjul (Læst 2911 gange) Postet d. 13-07-06 kl. 11:29
I en tråd om køb af fotoudstyr og linser, blev det udtalt at man ikke skulle ofre alt for at få det ultimative fotoudstyr, men hellere sætte penge af til et ordentligt skjul.

Men hvad er et godt skjul?

Højde, bredde,længde?

Materialer?

Udformning?

Kommentér

Jørgen Vestergaard
#1 postet d. 29-07-06 kl. 17:13. Emne: Skjul
Jeg sidder lidt med det samme spørgsmål på læberne - men jeg er faldet over et rimeligt tilbud - så måske kan vi få en ekspertbedømmelse på nedenstående carmouflagetelt uden stænger.

Link:

- se linket HER

Kommentér

Jens Stolt
#2 postet d. 29-07-06 kl. 17:19. Emne: Skjul
jeg kan ikke lige finde det du linker til.

Men... altså. Jægere er jo eksperter i skjul. Prøv jagtudstyrshjemmesider.

Man kan til enhver tid selv lave skjul af stedets materialer. Medbring en dolk og en rulle sejlgarn.

Kommentér

Erhardt Ecklon
#3 postet d. 29-07-06 kl. 17:35. Emne: Skjul
Hej

Det må være - se linket HER

Vh EEE

Kommentér

Jørgen Vestergaard
#4 postet d. 29-07-06 kl. 17:39. Emne: Skjul
Du skal scrolle længe ned på forsiden -så ser du billedet af ein TARNZELT (Carmouflage-telt)

Klik på billedet.

Jeg prøver lige at vedhæfte et skærmdump af informationen.

Skjul (Du skal scrolle længe ned på forsiden -så ser du billedet af ein TARNZELT (Carmouflage-telt)

Klik)
Foto: Jørgen Vestergaard
Kommentér

Kim Biledgaard
#5 postet d. 29-07-06 kl. 18:48. Emne: Skjul
Prøv også det engelske firma Wildlife Watching Supplies - se linket HER

De laver skjul specielt til fotografering, så der er lige et par ekstra finesser på for fotografen, som ikke findes på de skjul, som er lavet til jagtbrug.

Firmaets Dome Hide kan varmt anbefales. Det fylder og vejer ikke meget i sammenpakket tilstand og er hurtigt at stille op.

Kommentér

Jens Stolt
#6 postet d. 29-07-06 kl. 19:48. Emne: Skjul
Pjat med jer. Der skal ikke stå Manfrotto på skjul. Man skal bare være skjult.

Det allerbedste er at grave et hul og lægge sig i, med halm over. Så kan man fx fotografere øjnene på gæs.

Det næstbedste er sivmåtter til vægpuds fra byggemarkedet.

Kommentér

Kim Biledgaard
#7 postet d. 29-07-06 kl. 23:41. Emne: Skjul
Du skal prøve at læse før du farer i "blækhuset".

Wildlife Watching Supplies sælger ikke "Manfrotto skjul". Manfrotto er en italiensk fabrik som laver stativer m.m., hvis der er andre, som ikke ved det

Skjulene fra WWS har små finesser, som f.eks. en lille åbning forneden i skjulet, hvor stativets ben kan stikke ud, hvilket giver bedre mulighed for at hæve/sænke stativets højde og benvinkel = bedr stabilitet.

Man har det rimeligt komfortabelt i et teltskjul, pladsen er trang men dog tilstrækkelig til de ophold på 4-5-6 timer, som kan være nødvendige for at få billeder i kassen.

Yderligere er der mulighed for at lukke skjulets åbninger til omkring objektivet, så stoffet ikke blafrer i vinden.

Nogle fugle er også meget påmærksomme på bevægelser inde i skjulet. Så hjælper det at have indbygget net i skjulets åbninger, som man kan kigge ud af, men fuglen kan ikke se ind. Husk på, at ved fuglefoto har man ofte de samme dyr siddende udenfor skjulet i halve eller hele timer, så bevægelser som fuglene kan se er bandlyst. Yderligere er fotografens "ofre" ofte små fugle, meget mindre end gæs, så de skal ind på en afstand af 10-15 meter, gerne mindre, hvis man vil tage de gode billeder. Mine egen isfugleserie, hvoraf eksempler findes her på sitet, er taget fra skjul på en afstand af 7-8 meter.

Som fuglefotograf er man yderligere hæmmet af det faktum, at et stationært skjul ikke altid er en mulighed. Som ikke-jagtlejer kan det være svært at finde et sted, hvor man kan efterlade et skjul uden at det bliver ødelagt - jeg taler af bitter erfaring. Man må heller ikke bare grave huller ved en tilfældig søbred. Et skjul som er let at flytte og ikke kræver meget forberedelse er ofte fuglefotografens bedste chance.

Skjulets udforming vil altid afhænge af, hvad der skal fotograferes. Til vadefugle kan et simpelt kamo-net på jorden være løsningen. Mange gange kan et kamo-net i det hele taget være nok. Teltskjulene er en allround-løsning som kan bruges i mange situationer, f.eks. når man skal gå over længere strækninger af skovstier eller lignende for at komme til stedet, hvor skjulet skal stå. Fotoudstyret er rigeligt at slæbe på, så skulle man også slæbe spade og sivmåtter med?

Under alle omstændigheder er det uhøfligt, men det kender vi jo fra den side , bare at afskrive andres indlæg og meninger som pjat

Kommentér

Jens Stolt
#8 postet d. 30-07-06 kl. 08:43. Emne: Skjul
Du har selvfølgelig ret Kim, transportable skjul kan være praktiske.

Jeg prøver bare at sige, at der er andre måder, som nogengange er bedre.

At man ikke behøver at købe sig til noget. At man ikke kan købe sig til gode nærbilleder. At det ikke afhænger af skjulet, men af fotografen.

Forresten: Man kan få så avanceret camouflagetøj at dyrene / fuglene ikke kan se en, selvom man sidder ret åbent. Hvis man ellers kan sidde stille. Og det kan være et problem, når man skal manøvrere cameraet.

Og iøvrigt står mit tidligere tilbud åbent: I kan låne min skydepram, som ligger på Nyord, Med den kan man padle langs rørskæret og lægge sig et sted og gemme sig. Jeg garanterer for at man får gode chancer på fx vadefugle.

Kommentér

Kim Biledgaard
#9 postet d. 30-07-06 kl. 10:07. Emne: Skjul
Jens, vi er slet ikke uenige. Dine løsninger kan være mere end brugbare i mange situationer. Men som fuglefotograf er ens aktiviteter netop ikke altid begrænset til f.eks. en kyst/strand. Det kan være så mange andre steder, hvor man af hensyn til naturen må "træde lidt varsomt".

Det er også en vigtig ting ved fotograferingen: Man skal forstyrre naturen mindst muligt, herunder ikke trampe vegetation ned m.m. Og man sætter ikke skjul op ved fuglereder - det var smart for 50 år siden.

Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator