Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
22. november 2019

Artikler

Artikeloversigt | Skriv ny artikel | Seneste artikler | Opdaterede artikler | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Artikler -> Nyheder

Lars Skipper
Allearter.dk – ny hjemmeside (Læst 5148 gange) Postet d. 18-12-09 kl. 17:38
Allearter.dk – ny hjemmeside (Projekt allearter.dk i regi af DanBIF er skudt i gang – et projekt, der har til formål at udarbejde )
Lars Skipper har vedhæftet dette billede

Projekt allearter.dk i regi af DanBIF er skudt i gang – et projekt, der har til formål at udarbejde en oversigt over danske dyr, planter, svampe og andre organismer og stille den til rådighed for alle interesserede.

Her og nu lanceres en første version af hjemmesiden, hvor der i første omgang blot vil indgå enkelte artsgrupper, men flere vil komme til i løbet af de kommende måneder.

En sådan oversigt er i sagens natur en temmelig umulig opgave, da vores viden endnu er meget mangelfuld på mange områder, da der ikke findes nogen endegyldig sandhed pga. forskellige taksonomiske opfattelser, da kriterier og definitioner er meget subjektive, og da antallet af arter er dynamisk pga. naturlig indvandring og pga. indslæbte og indførte, forvildede og udsatte arter.

Med andre ord – allearter.dk er ingen facitliste, men en foreløbig oversigt, der forhåbentlig vil udvikles og forbedres hen ad vejen – og til dette har vi brug for hjælp. Det gælder både i form af supplerende oplysninger eller rettelser til artslisterne, kendskab til relevant ekspertise eller litteratur, eller mere generelle kommentarer.

Adressen på hjemmesiden: - se linket HER

Mvh. Lars Skipper

DanBIF

Statens Naturhistoriske Museum

Kommentér

Morten DD Hansen
#1 Kommentar postet d. 18-12-09 kl. 21:02. Emne: Allearter.dk – ny hjemmeside
Storartet! Det er vi rigtig mange, der forhåbentlig for stor glæde af, og måske er det første spadestik i retning ad en fælles dansk taxon-liste, som alle kan referere til.

Kommentér

Mogens Holmen
#2 Kommentar postet d. 18-12-09 kl. 21:40. Emne: Allearter.dk – ny hjemmeside
Rigtigt fint ! Bør jo lægges i F&Ns link-liste. I øvrigt funker F&N-linket til "Dyr i Danmark" ikke længere.

mvh MH

Kommentér

Poul Evald Hansen
#3 Kommentar postet d. 20-12-09 kl. 09:07. Emne: Allearter.dk – ny hjemmeside
Jeg bed mærke i, at både Glatsnog og Æskulapsnog var med på listen. - Hvordan er kriterierne for optagelse?

Kommentér

Michael S. Jensen
#4 Kommentar postet d. 20-12-09 kl. 09:10. Emne: Allearter.dk – ny hjemmeside
Hej PE

Kriterierne er udførligt beskrevet på hjemmesiden.

Mvh Michael

Kommentér

Henrik Bringsøe
#5 Kommentar postet d. 20-12-09 kl. 11:05. Emne: Allearter.dk – ny hjemmeside
Nu hvor glatsnog og æskulapsnog bringes på banen, vil jeg lige knytte en kommentar til de to sidstnævnte indlæg. Det var mig, der udarbejdede listen over padder og krybdyr til Lars. Jeg forklarede ham, hvilke arter der ikke uden videre kan betragtes som fortsat (regelmæssigt) forekommende eller reproducerende i Danmark. Her nævnte jeg naturligvis disse to slanger, som jeg personligt betragter som uddøde herhjemme. Jeg håber, at Lars finder til og lejlighed til inkludere sådanne bemærkninger i sine lister.

Venligst

Henrik Bringsøe

Kommentér

Morten DD Hansen
#6 Kommentar postet d. 20-12-09 kl. 11:21. Emne: Allearter.dk – ny hjemmeside
Se, Henrik, det smarte ville jo være, hvis der fra allearter.dk var en intim tilknytning til rødlisten, hvor arternes officielle status fremgik.

Kommentér

Lars Skipper
#7 Kommentar postet d. 20-12-09 kl. 11:48. Emne: Allearter.dk – ny hjemmeside
Hej

Tak for jeres respons

Glatsnog og æskulapsnog er ganske rigtigt med på listen – og rimeligheden i dette og rigtig meget andet kan diskuteres til hudløshed – hvilket i øvrigt vil være relevant og interessant – måske ikke helt til hudløshed, men om ikke andet til en let hudafskrabning

Som Michael skriver, er kriterierne beskrevet på hjemmesiden. Som udgangspunkt er alle arter, der forekommer eller har forekommet spontant i Danmark, medtaget.

Jeg forestiller mig imidlertid, at der vil være behov for at justere disse kriterier hen ad vejen. Men at nå frem til en konsekvent linie er næppe mulig, så en vis form for subjektivitet må vi nok leve med.

Jeg kunne godt tænke mig på sigt, at samtlige arter, så vidt muligt (eller relevant) forsynes med diverse koder, så brugeren kan vælge arter til eller fra ud fra forskellige kriterier. Det kunne bl.a. være ”herkomst” (spontan, indslæbt, indført+forvildet, indført+udsat). Et andet kunne være ynglende/ikke ynglende. Der kunne måske også være en rubrik for fund før/efter f.eks. år 1900 (og/eller 2000). Og naturligvis vil et link til rødlisten være på sin plads.

En anden ting er, at databasen, der bliver tilgængelig, når søgefunktionen er klar, vil indeholde et notefelt, hvor der passende kunne skrives uddybende kommentarer til udbredelse og forekomst i Danmark.

Uanset hvad, vil der være behov for en masse diskussioner, afklaringer etc.

Jeg har f.eks. lige modtaget en mail fra Ole Fogh Nielsen, der ikke er så glad for at græshoppen Tetrix nutans er med på listen, på trods af, at der er publiceret et dansk fund i Flora og Fauna (2002). Arten er meget svær at kende og den er ikke blevet kontrolleret af eksperter.

Gråvinget måge, der blev fundet som ny art for Danmark ved Århus Havn for nylig, har jeg medtaget på listen - til dels som oplæg til diskussion - for den bør vel egentlig først komme med på listen, når den er godkendt af SU?

Læs evt. mere på den tekst vi sendte ud, da allearter.dk ”gik i luften”.

- se linket HER

Mvh. Lars

Kommentér

Finn Krone
#8 Kommentar postet d. 21-12-09 kl. 19:34. Emne: Allearter.dk – ny hjemmeside
Lars. Den bliver fast ref. her

Allerede rigtigt spændende ....

VH Finn

Kommentér

Anni Lene Nielsen
#9 Kommentar postet d. 14-01-10 kl. 00:27. Emne: Allearter.dk – ny hjemmeside
Hej Lars

Det var dog et fremragende initiativ. Tænk at få alt samlet på ét sted. Tak, Lars

Venlig hilsen Anni

Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail hvis artiklen kommenteres

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator