Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
24. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Michael Sonniks
Svamp? på brænde (Læst 2147 gange) Postet d. 20-12-09 kl. 18:25
Stor var overraskelsen, da jeg løftede en brændeknude i opstablingen ved siden af kaminen i stuen. 3 knuder var mere eller mindre overvokset med kanel-/karryfarvede og uldagtige, tørre tråde.

Træet har stået til tørre lunt og tørt i 4-5 uger og bevoksningen har udviklet sig i løbet af den tid. Træarten er Robinie (Robinia pseudoacacia), fældet og kløvet for ca. 2 år siden, men indtil for nyligt stablet under åben himmel.

Jeg tænker, at det er en slags svamp, og sikkert en af de mere svært bestemmelige, men da jeg aldrig har set noget lignende, kunne det være sjovt at blive lidt klogere på fænomenet.

Kan det mon betyde noget for indeklimaet med sådan en fætter i stuen?

Mvh. Michael

Svamp? på brænde (Stor var overraskelsen, da jeg løftede en brændeknude i opstablingen ved siden af kaminen i stuen. 3)
Michael Sonniks har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (862 x 716)
Besvar | Kommentér

Michael Sonniks
#1 Kommentar postet d. 20-12-09 kl. 18:30. Emne: Svamp? på brænde
Da jeg så nærmere på den, fandt jeg en død bille, vistnok en Skarlagensvampehøne (Endomychus coccineus)

Svamp? på brænde (Da jeg så nærmere på den, fandt jeg en død bille, vistnok en Skarlagensvampehøne (<i>Endomychus cocc)
Michael Sonniks har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (718 x 567)
Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3196)
#2 Svar postet d. 20-12-09 kl. 18:37. Emne: Svamp? på brænde
Det, du har fundet, er et ozonium. Det er hyfedannelser relateret til gruppen, Hus-Blækhat, som tidligere har været anledning til adskillige tråde her.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#3 Svar postet d. 20-12-09 kl. 20:09. Emne: Svamp? på brænde
Det er jeg langtfra sikker på Ole, jeg synes slet ikke det ligner, men et ubestemmeligt mycelium af en eller anden slags, eller et ukønnet áf noget tror jeg langt mere på. I nogle tilfælde er det muligt at bestemme sådan noget ved mikroskopets hjælp, men det er ikke umiddelbart noget jeg kan påtage mig at gøre.

mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ole Bidstrup
#4 Kommentar postet d. 20-12-09 kl. 20:44. Emne: Svamp? på brænde
Du har ret i svampehønen.

Mvh Ole

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3196)
#5 Svar postet d. 21-12-09 kl. 10:21. Emne: Svamp? på brænde
Nej, det kan være så.

Ole

Besvar | Kommentér

Michael Sonniks
#6 Kommentar postet d. 21-12-09 kl. 18:58. Emne: Svamp? på brænde
Ikke overraskende en af de uopklarlige!

Men jeg fandt og har læst flere af de tråde du nævner, Ole, og blev inspireret til at finde stereoluppen frem. Det er i sandhed en mærkelig trådet struktur, og som én skriver i en anden tråd; der er mere ukendt end kendt derude Det må henstå som uopklaret, om det er ozonium, mycelium, kønnet, ukønnet eller sterilt.

Men jeg læser dog af jeres indlæg, at det er en svamp.

Mange tak for hjælpen, ikke helt forgæves!

Mvh. Michael

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede
#7 Kommentar postet d. 21-12-09 kl. 19:25. Emne: Svamp? på brænde
God jul, Michael og Torbjørn.

Ole

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#8 Svar postet d. 21-12-09 kl. 21:44. Emne: Svamp? på brænde
Også god jul til jer

Det ligner faktisk barksvampen Amphinema byssoides (mangler dansk navn), men jeg kan ikke lægge hovedet på blokken, det par gange jeg har set den har dens filtede overtræk været meget tyndere.

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Michael Sonniks
#9 Kommentar postet d. 25-12-09 kl. 16:57. Emne: Svamp? på brænde
God jul også herfra.

(Bedre sent end aldrig)

Mvh. Michael

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator