Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

25. december 2009

Fodring af overvintrende stære

Jeg har (mindst) et par stære i haven, som åbenbart har syntes, at de ville prøve at overvintre. Det tror jeg i virkeligheden, at de har gjort før, for der plejer at være nogle stære ualmindeligt tidligt på færde om foråret. Men vinteren har jo allerede nu været hårdere, end den har været mange af de foregående år, og mere frost er åbenbart på vej. Så jeg er lidt bekymret for dem.

Jeg har set dem nogle gange ved foderbrættet - helt kuglerunde af kulde. De sidder og kigger lidt på udbuddet, men det virker ikke, som om der er noget af det, de kan bruge. Der er solsikkefrø og jordnødder og en lille smule ''kanarieblanding'' med hirsefrø osv. Siden jeg så dem sidst, har jeg også lagt nogle æblestykker og et par mejsekugler på brættet, men jeg har ikke set dem efter den tid.

Hvad kan jeg gøre for at hjælpe dem, sådan som vejret er nu ? Hvad vil de gerne have at spise, som det kan lade sig gøre at skaffe?

For en 3-4 uger siden så jeg dem omkring en af vores stærekasser, så jeg går ud fra, at de overnatter dér (selvom det plejer at være spættens sted om vinteren).

Eva


De senest indberettede arter i Naturbasen: