Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Henrik Bringsøe
Hvilken skørhat fra Molslaboratoriet, Mølleå? (Læst 666 gange) Postet d. 26-12-09 kl. 23:23
Da vi i slutningen af august (2009) var på F&N-weekend på Molslaboratoriet, fik jeg en god morgentur til Mølleå den 30. august. Her er et billede af den del af vandløbet, hvor jeg fandt svampe:

- se linket HER

To typer svampe var dominerende i skoven langs åen. Den ene var Kugleknoldet Fluesvamp, som jeg allerede har afbildet her:

- se linket HER

- se linket HER

- se linket HER

Den anden har jeg endnu ikke kunnet få identificeret. Jeg var ellers sammen med en flok svampekyndige, men de var i tvivl om, hvilken art skørhat de medbragte røde svampe skulle henregnes til. Jeg mindes, at de nævnte, at det måske kunne være Lille Gift-Skørhat, men jeg hæfter mig nu ved, at den ikke er rapporteret fra Molslaboratoriet:

- se linket HER

Da Molslaboratoriets flora og fauna er særdeles velundersøgt, antager jeg, at identiten af denne skørhat fra Mølleåen også er velkendt.

Er der nogen, der kan sige, hvilken art det drejer sig om?

Venligst

Henrik Bringsøe

Hvilken skørhat fra Molslaboratoriet, Mølleå? (Da vi i slutningen af august (2009) var på F&N-weekend på Molslaboratoriet, fik jeg en god morgentur)
Foto: Henrik Bringsøe
Klik på billedet for original størrelse (650 x 433)
Besvar | Kommentér

Henrik Bringsøe
#1 Kommentar postet d. 26-12-09 kl. 23:24. Emne: Hvilken skørhat fra Molslaboratoriet, Mølleå?
Her er endnu et billede af arten fra Mølleå.

Venligst

Henrik Bringsøe

Hvilken skørhat fra Molslaboratoriet, Mølleå? (Her er endnu et billede af arten fra Mølleå.

Venligst
Henrik Bringsøe)
Foto: Henrik Bringsøe
Klik på billedet for original størrelse (650 x 433)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#2 Svar postet d. 27-12-09 kl. 00:03. Emne: Hvilken skørhat fra Molslaboratoriet, Mølleå?
Hej Henrik

Jeg beklager, men der er tonsvis af røde skørhatte og det er ikke til at sig hvilken det skulle være. Det lyder ikke sandsynligt med Lille Giftskørhat, på grund af det tilsyneladende røde skær på stokken (det største eks. på dit andet foto), den kraftigt kærved hatrand og nedtrykte hat.

mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Henrik Bringsøe
#3 Kommentar postet d. 27-12-09 kl. 16:18. Emne: Hvilken skørhat fra Molslaboratoriet, Mølleå?
Tak for svaret Torbjørn.

Det undrer mig ingenlunde, at mine billeder er utilstrækkelige mhp. identifikation. Men jeg håbede og håber stadig, at en svampeekspert, der har checket svampe på kryds og tværs på Molslaboratoriet, også har undersøgt og identificeret denne bestand ved Mølleå. Det er simpelthen ikke til at overse disse flotte skørhatte på den smukke habitat!

Derfor har jeg skrevet til Morten DD med link til denne tråd og har spurgt ham, om han skulle have kendskab til sådan en svampeekspert, der har undersøgt denne bestand af skørhat ved Mølleå.

Venligst

Henrik Bringsøe

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator