Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

26. december 2009

Hvilken skørhat fra Molslaboratoriet, Mølleå?

Da vi i slutningen af august (2009) var på F&N-weekend på Molslaboratoriet, fik jeg en god morgentur til Mølleå den 30. august. Her er et billede af den del af vandløbet, hvor jeg fandt svampe:

www.fugleognatur.dk...lokpic_showlarge

To typer svampe var dominerende i skoven langs åen. Den ene var Kugleknoldet Fluesvamp, som jeg allerede har afbildet her:

www.fugleognatur.dk/gallery...

www.fugleognatur.dk/gallery...

www.fugleognatur.dk/gallery...

Den anden har jeg endnu ikke kunnet få identificeret. Jeg var ellers sammen med en flok svampekyndige, men de var i tvivl om, hvilken art skørhat de medbragte røde svampe skulle henregnes til. Jeg mindes, at de nævnte, at det måske kunne være Lille Gift-Skørhat, men jeg hæfter mig nu ved, at den ikke er rapporteret fra Molslaboratoriet:

www.fugleognatur.dk/artintro...

Da Molslaboratoriets flora og fauna er særdeles velundersøgt, antager jeg, at identiten af denne skørhat fra Mølleåen også er velkendt.

Er der nogen, der kan sige, hvilken art det drejer sig om?

Venligst

Henrik Bringsøe


Foto: Henrik Bringsøe

De senest indberettede arter i Naturbasen: