Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
22. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Frede Scheye
Troldhat?? (Læst 1080 gange) Postet d. 03-01-10 kl. 17:25
MycoKey4 fortæller mig, at det her er en Rhodocybe, da der er øskenceller og sporer er 5 x 4 µ med lave vorter...

Hattene er ca. 15 mm brede.

Med Funga Nordica nøgler den ud til Rhodocybe melleopallens, som er noteret som sjælden eller overset, truet i DK.

Fundet er fra Rettestrup Plantage, under Abies (afklipnings-plantning), primo oktober i år.

Mon det kan passe?

mvh

frede

Troldhat?? (MycoKey4 fortæller mig, at det her er en <i>Rhodocybe</i>, da der er øskenceller og sporer er 5 x 4 )
Foto: Rhodocybe melleopallens??
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#1 Svar postet d. 08-01-10 kl. 19:51. Emne: Troldhat??
Hej Frede

Min første tanke var Skæghat (Ripartites) på grund af den noget filtede hatrand, men den har decideret vortet-piggede sporer, og lamelfarven passer også bedre på Troldhat, det er ikke melleopallens, jeg kender den godt nok ikke, kun den meget nærtstående nitellina, det kunne derimod godt være fallax. Det kan ikke afgøres ud fra dine noter, du bliver nødt til at checke om der er cystider på lamelæggen og hvilken farve de får i ammoniakvand, foto af et godt præperat og af sporerne er nødvendige hvis jeg skal have en chance

Godt nytår og venlig hilsen

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Frede Scheye
#2 Kommentar postet d. 17-01-10 kl. 17:53. Emne: Troldhat??
Hej Torbjørn

Tak for svar, og undskyld min lange ´betænkningstid´

Dit forslag om Skæghat er vist nærmere målet end mit om noget Troldhat, men et godt µ-foto har jeg da godt nok svært ved at lave.....

Jeg tror det vedhæftede billede viser en lamelrand, men er da langt fra sikker, det hele ser ens ud

Der er godt nok ingen markante skæg at se langs hatranden (end ikke med lup x20), som på Hanne Farnæs´ billede - se linket HER

Mon ikke det er bedst at henlægge den som sandsynlig Skæghat/evt. mulig Rhodocybe.

Efteråret 2010 bringer sikkert nye eksemplarer til sikker bestemmelse

mvh

frede

Troldhat?? (Hej Torbjørn

Tak for svar, og undskyld min lange ´betænkningstid´ ;-)

Dit forslag om Skæghat e)
Foto: Lamelsnit
Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator