Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
29. oktober 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jørgen Hugo Jensen
Hvilken art er denne svamp hvor lamellerne er ekstremt tykke og lys violette? (Læst 550 gange) Postet d. 08-01-10 kl. 16:44
Jeg fotograferede denne svamp i Bjergskoven i Rold skov i efteråret 2008. Hatten er hvidlig med lidt gyldent skær og ca. 5-7 cm bred, og det var stort i forhold til de andre af samme art, der stod der. Lamellerne er ekstremt tykke og lys violette. Stokken er hvidlig og ikke glat.

Hvilken art er denne svamp hvor lamellerne er ekstremt tykke og lys violette? (Jeg fotograferede denne svamp i Bjergskoven i Rold skov i efteråret 2008. Hatten er hvidlig med lidt)
Jørgen Hugo Jensen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7384)
#1 Svar postet d. 08-01-10 kl. 17:20. Emne: Hvilken art er denne svamp hvor lamellerne er ekstremt tykke og lys violette?
Hej Jørgen

Det må være et falmet eks. af Violet Ametysthat

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Jørgen Hugo Jensen
#2 Kommentar postet d. 11-01-10 kl. 12:47. Emne: Hvilken art er denne svamp hvor lamellerne er ekstremt tykke og lys violette?
Hej Torbjørn

Jeg tror ikke det kan være Violet Ametysthat, fordi lamellerne er meget anderledes tykke, nærmest svulmende og hatten er lidt nedtrykt, men ikke som en navle og stokken ser også anderledes ud, som om den er helt drysset til med hvidt og ikke bare lidt spredte drys. Den så heller ikke udtørret ud, men snarere frisk og saftfyldt (pga. det svulmende). Også hatten ser meget bredere ud i forhold til stokken end ved en almindelig Violet Ametysthat.

hilsen fra hugo

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7384)
#3 Svar postet d. 11-01-10 kl. 12:58. Emne: Hvilken art er denne svamp hvor lamellerne er ekstremt tykke og lys violette?
Hej Hugo

Svampen er meget variabel, det eneste jeg studsede over var at nogle lameller så ud til at have mørkere æg / kant, hvis det ikke er tilfældet vil jeg stadig holde på Violet A., hvis du har gemt materiale kan et blik i mikroskopet straks afgøre det.

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Jørgen Hugo Jensen
#4 Kommentar postet d. 12-01-10 kl. 12:24. Emne: Hvilken art er denne svamp hvor lamellerne er ekstremt tykke og lys violette?
Jeg har set Violet Ametysthat mange gange, og den variation de har haft. Derfor kan jeg stadig ikke forbinde det med denne svamp. Det er især størrelsen af lameller, der forvirrer mig. Men også hatstørrelsen og den meget anderledes stok med det mærkelige helt pudrede udseende. Jeg har ikke gemt noget af svampen, men det kan jo være, jeg kommer forbi der igen i år.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator