Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jørgen Hugo Jensen
Er dette Brunstænket hekseringshat - eller hvilken art? (Læst 634 gange) Postet d. 09-01-10 kl. 12:16
Jeg fandt dem i Svejstrup skov i oktober 2007. De er ca. 5-8 cm i hatbredden. Hatten er nedtrykt, orangebrun og lysere mod kanten, og der er spredte små brunsorte skæl/korn på. Lamellerne er meget nedløbende og beigefarvet. De voksede i en meget fin heksering under gran.

Er dette Brunstænket hekseringshat - eller hvilken art? (Jeg fandt dem i Svejstrup skov i oktober 2007. De er ca. 5-8 cm i hatbredden. Hatten er nedtrykt, or)
Jørgen Hugo Jensen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Jørgen Hugo Jensen
#1 Kommentar postet d. 09-01-10 kl. 12:17. Emne: Er dette Brunstænket hekseringshat - eller hvilken art?
her er hele hekseringen

Er dette Brunstænket hekseringshat - eller hvilken art? (her er hele hekseringen)
Jørgen Hugo Jensen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#2 Svar postet d. 11-01-10 kl. 19:21. Emne: Er dette Brunstænket hekseringshat - eller hvilken art?
Hej Hugo

Det ligner meget, men de mørke skæl generer mig voldsomt.

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Tom Smidth

Svaraktivitet:

(305)
#3 Svar postet d. 12-01-10 kl. 22:52. Emne: Er dette Brunstænket hekseringshat - eller hvilken art?
Jørn

De små skæl ser ud til at ligge løst ovenpå hatten.

Hvis det er rigtigt kan det godt passe med Brunstænket. Skællene anser jeg så som fremmedlegemer!

Hvad siger du til det Thorbjørn

VH

Tom

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#4 Kommentar postet d. 12-01-10 kl. 23:33. Emne: Er dette Brunstænket hekseringshat - eller hvilken art?
Det er i hvertfald det mest sandsynlige Tom, grunden til at jeg studsede er især at der såvidt jeg husker findes en mellemeuropæisk art med mørke skæl. Jeg skal forsøge at grave i det i morgen.

Besvar | Kommentér

Jørgen Hugo Jensen
#5 Kommentar postet d. 13-01-10 kl. 12:19. Emne: Er dette Brunstænket hekseringshat - eller hvilken art?
Hej Tom og Torbjørn

med hesyn til de små mørke skæl så var det ikke noget, der var drysset specielt på denne svamp fra foroven. Svampen var repræsentativ for dem i gruppen, men det kan selvfølgelig godt være, at der er drysset noget ned fra nåltræerne på hele hekseringen.

Da jeg fotograferede den ene, tog jeg den op og lagde den på et stykke hvidt papir, så de små sorte skæl sad ikke så løst, at de bare dryssede af svampen igen.

mvh. hugo

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#6 Kommentar postet d. 13-01-10 kl. 13:05. Emne: Er dette Brunstænket hekseringshat - eller hvilken art?
Vi må vist lade den være ubestemt. Hugo, prøv næste gang du den "med skæl på" at skylle et eks. under en vandhane, så vi kan få syn for sagen

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Jørgen Hugo Jensen
#7 Kommentar postet d. 13-01-10 kl. 16:00. Emne: Er dette Brunstænket hekseringshat - eller hvilken art?
OK - og tak for forsøget til jer begge.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator