Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. oktober 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jørgen Hugo Jensen
Hvilken art på Holme Kirkegård i meget stort antal? (Læst 917 gange) Postet d. 23-01-10 kl. 14:02
Svampene stod tæt på mange af græsstykkerne på Holme Kirkegård d. 15. november 2009. Træerne i bedene omkring græsstykkerne er fyrretræer. De er ca. 3-7 cm i hatstørrelsen. Hatten bliver udfladet til let tragtformet med en lille pukkel. De er brun/grå/sortskællet med mørk midte gående mod hvid kant. Lamellerne og stokken er hvidlige.

Hvilken art på Holme Kirkegård i meget stort antal? (Svampene stod tæt på mange af græsstykkerne på Holme Kirkegård d. 15. november 2009. Træerne i beden)
Jørgen Hugo Jensen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Jørgen Hugo Jensen
#1 Kommentar postet d. 23-01-10 kl. 14:03. Emne: Hvilken art på Holme Kirkegård i meget stort antal?
her er et close-up udsnit

Hvilken art på Holme Kirkegård i meget stort antal? (her er et close-up udsnit)
Jørgen Hugo Jensen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7384)
#2 Svar postet d. 23-01-10 kl. 16:20. Emne: Hvilken art på Holme Kirkegård i meget stort antal?
Det må være gruppen omkring Gulplettet Ridderhat, kan desværre ikke nærmere bestemmes ud fra foto, angivelser af lugt, smag, slørforhold på helt unge eks. er helt nødvendige, samt i mange tilfælde også sporemålet.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Jørgen Hugo Jensen
#3 Kommentar postet d. 25-01-10 kl. 15:37. Emne: Hvilken art på Holme Kirkegård i meget stort antal?
Hej Torbjørn

det var også Gulplettet ridderhat, som jeg syntes lignede mest fra Jan Vesterholts bog, men jeg var alligevel ret usikker, og jeg forstår på svaret, at der skal mere end blot ydre kendetegn til. Tak for svaret.

hilsen fra hugo

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen

Svaraktivitet:

(615)
#4 Svar postet d. 06-02-10 kl. 15:53. Emne: Hvilken art på Holme Kirkegård i meget stort antal?
Jeg er ret overbevist om, at det er Jord-Ridderhat, Tricholoma terreum, ikke mindst fordi du skriver, at der stod Fyr i nærheden. - På rette tid forekommer den i store mængder under Østrigsk Fyr på Herstedvester Ny Kirkegård, lige i nærheden af hvor jeg bor.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator