Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fotografering og digiscoping -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Michael Schrøder
Erfaring med Nikon TC-17E II? (Læst 2665 gange) Postet d. 27-01-10 kl. 14:23
Jeg har et Nikon D5000 med en 70-300mm F/4.5-5.6G AF-S VR, og overvejer at købe en Nikon TC-17E II.

Er der nogle der har erfaringer med en sådan? Hvilke fordele ulemper er der ved den?

Besvar | Kommentér

Anders Tvevad

Svaraktivitet:

(69)
#1 Svar postet d. 27-01-10 kl. 15:08. Emne: Erfaring med Nikon TC-17E II?
Ingen erfaringer, men et godt råd: Glem det!

Du mister både 1,5 blændetrin og autofokus. Dvs. at du skal stille skarpt manuelt på et nattemørkt søgerbillede, og du vil i 9 ud af 10 tilfælde få rystede billeder p.g.a. de lange lukkertider (takket være den lave lysstyrke) og den lange brændvidde.

- se linket HER Lenses&Subnav1Param=Teleconverters&Subnav2Param=0&Subnav3Param=0&RunQuery=l2&ID=707

Besvar | Kommentér

Michael Schrøder
#2 Kommentar postet d. 27-01-10 kl. 15:21. Emne: Erfaring med Nikon TC-17E II?
Tak for det hurtige svar

Er du sikker på at man mister autofokus? i følge Nikon burde det forsat være muligt at benytte autofokus!

Besvar | Kommentér

Torben Back Sørensen
#3 Svar postet d. 27-01-10 kl. 15:45. Emne: Erfaring med Nikon TC-17E II?
Hej Michael,

Jeg er absolut ikke sikker på at du mister autofokus. Jeg har forsøgt lige nu at finde en tråd som jeg selv startede for ??? måneder siden om faktisk samme problem. ( måske du selv kan finde frem til den ). Jeg anskaffede mig en TC fra Nikon (efter anbefaling fra dem )men der var en masse bøvl med vildledende information netop om autofokus. Jeg købte i stedet en Kenko Teleplus Pro 1.4 x – og har haft glæde af den på min Sigma 300 mm hvor autofokus fungerer aldeles udmærket. Den fungerer også perfekt på min Nikon 80 – 400 mm. Prisen for Kenkoen var også langt billigere end Nikons.

Held og lykke,

Torben

Besvar | Kommentér

Torben Back Sørensen
#4 Svar postet d. 27-01-10 kl. 15:48. Emne: Erfaring med Nikon TC-17E II?
Hej igen.

Kom lige i tanker om, at det var på Netfugl den var, men her er den. Håber det hjælper.

- se linket HER

Hilsen,

Torben

Besvar | Kommentér

Anders Tvevad
#5 Kommentar postet d. 27-01-10 kl. 16:09. Emne: Erfaring med Nikon TC-17E II?
Ja, jeg er sikker på, at autofokus ikke er muligt.

Citat fra Nikons hjemmeside: "Autofokus er stadig mulig, hvis objektivets lysstyrke er 2.8 eller hurtigere". Det nævnte objektiv har max bl. 4,5-5,6 (altså 2 blændetrin "langsommere").

For at autofokussen kan virke, kræver det tilstrækkeligt med lys; typisk svarende til bl. 5,6 eller mere lysstærkt. Derfor slår mange kameraer af sig selv autofokus-funktionen fra, hvis den anvendte kombination af objektiv+telekonverter ikke har lysstyrke 5,6 eller hurtigere (lavere værdi). Bl. 5,6 minus 1,5 blændetrin = bl. 9,5. Det er alt for mørkt til autofokus.

(NB: Der er visse telekonvertere af andet fabrikat (fx Kenko), hvor autofokus ikke slås fra, selvom objektiv+telekonverter en lysstyrke, der er langsommere (mørkere) end bl. 5,6. Det er fordi telekonverteren er af "non-reporting"-typen, der ikke fortæller kameraet, at der sidder en telekonverter mellem objektivet og kameraet, og at den reelle lysstyrke og brændvidde derfor er ændret. Men det ændrer ikke ved, at en telekonverter med 1,5 blændetrins lysstab er for meget til at autofokus kan fungere ordentligt med et bl. 5,6-objektiv. Hvis autofokus virker med en sådan "non-reporting" telekonverter, så går det i bedste fald m-e-g-e-t langsomt).

Besvar | Kommentér

Torben Back Sørensen
#6 Svar postet d. 27-01-10 kl. 16:15. Emne: Erfaring med Nikon TC-17E II?
Hej Anders,

Fint svar og du har helt ret i dine betragtninger ang. autofokus.

Jeg er meget enig med dig i dit første svar ( råd ) – nemlig – glem det.

Bedste hilsner,

Torben

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Michael Schrøder
#7 Kommentar postet d. 27-01-10 kl. 16:21. Emne: Erfaring med Nikon TC-17E II?
Tak for jeres svar

Besvar | Kommentér

Søren Langkilde Madsen
#8 Kommentar postet d. 04-03-10 kl. 08:23. Emne: Erfaring med Nikon TC-17E II?
Der er mange misforståelser omkring aotufokus og teleconvertere. Mange af disse stammer fra de anbefalinger der kommer fra Nikon.

Det er ikke sandt at autofokus slår fra når den effektive blænde kommer under f5.6.

Jeg arbejdet i mange år med en 300mm/2.8 og 500mm/4.0 med h.h.v. 1.4xTC og 2.0xTC. Kombinationen 500mm/4.0 + 2xTC giver en effektiv blænde på f8 -- og det fungerer.

Der er to vigtige aspekter man skal kigge på med teleconvertere. Det første er billedkvaliteten og det andet er autofokus. Hvis man kigger på autofokus så handler det om hvor meget lys og kontrast (på subjektet) man har til rådighed. Det er korrekt at autofokus virker dårligt (langsomt + focus hunt) hvis lyset er svagt og alle konturer flyder ud. Hvis man derimod har et godt lys så kan autofokus med en effektiv f8 fungere rigtigt godt.

I forhold til den aktuelle optik 70-300mm/4.5-5.6 så vil denne kombineret med en TC17E-II blive til en 119-510mm/7.6-9.5. Det er nok lige i underkanten hvad effektiv blænde angår. Overvej en 1.4xTC eller spar sammen til en 300mm/4.0 og derefter en 1.4xTC.

Inden man går helt i selsving i forhold til autofokus så tænk over hvor centralt dette i virkeligheden er. Hvis man arbejder med en kortere brændvidde og forsøger at fange fugle i flugt så kan en velfungerede/hurtig autofokus være en stor hjælp. Hvis man er oppe i de længere brændvidder så vil autofokus i mange tilfælde være af langt mindre betydning. Hvis man foestiller sig en effektiv brændvidde på 500mm - 600mm, ganger med en crop faktor på 1.5 så er man oppe på noget der ligner 750mm - 900mm. Det betyder at man har en lille bitte prik langt ude som man skal dirregere frem til f.eks. den fugl man er ude efter. Forestil dig så at denne fugl pisker rundt og at du forsøger at fange den -- nej vel det er en lidt håbløs affære. Med den rigtigt lange brændvidder er det langt mere typisk at man forsøger at få et godt billede af en fugl der sidder stille eller i det mindste glider forbi. Her vil manuel fokus i rigtigt mange tilfælde være fuldt tilstrækkeligt.

Michael, hvad er det konkret du påtænker at bruge dette grej til?

-- Søren

Besvar | Kommentér

Per Schøler Gottlieb

Svaraktivitet:

(1)
#9 Svar postet d. 29-01-11 kl. 21:45. Emne: Erfaring med Nikon TC-17E II?
Da jeg jo er ejer af en Nikon TC-17E II og har været det et stykke tid, - kan jeg kun sige at denne converter virker perfekt på min Zoom-Nikkor ED 70 - 200mm VR - f: 2.8 - her bliver objektivet til en 340mm - f: 4.8.

Det er rigtig som nævnt, at efter f: 5.6 skulle AF slow down - afhængig af lysforhold.

En fugl i flugt med himmelen som baggrund kan være svære at AF'' ee - Her ville det måske være bedre med manuel focus, - specielt ved lange brændvidder - fra 500 - 1000mm.

Jeg har besluttet mig for at prøve det Såkaldte DIGI-Scopering = DIGI-Cam + Spotting Scope.

Har været inde omkring forskellige Spotting Scopes, - KOWA 88mm-serien, Nikon, s nye EDG Spotting Scopes på 85mm. - Og endelig fik jeg fra DOF et Kowa 88mm Scope på prøve - Bare meget LYS-stærk og med en fantastisk skarphed. - Men der var noget med Manuel focusering som bekymrede mig, som en erfaren fotograf - har fotograferet siden 1964. - Dette var den Dobbelte Focusering med det store hjul til det grove og det lille hjul til Fin-justering - Måske meget hurtig for den øvede, ved det ikke, - men det hele virkede lidt "Løs-sluppen/Sluggy" om man vil. - Tænkte også lidt over, - hvorfor Nikon i deres nye Spotting Scope serie er gået over til Mavebælte-focusering, - altså en focusering som er lig den som sidder på de gode gamle Nikon-objektiver.

Nikon''s nye Spotting Scopes er beregnet meget til DIGI-Scopering, - derfor Mavebæltet.

Nikons gode nye DIGI-Scoperings-serie var virkelig under megen overvejelse, - specielt fordi jeg er en stor NIKON-fan, - men, men ....

Efter megen søgning på nettet omkring DIGI-Scopering, - er valget faldet på Swarovski, - som har gode og simple og enkle løsninger til DIGI-Scopering - Både til D-SLR og til Compact-kameraer. - Godt gået Swarovski - Venter så på en Swarovske 80mm HD med 25 - 50mm okkular-Zoom - og foreløbig en adapter til mit NIKON D 700 - Full Frame, - og så skal der testes.

Med Full Frame bliver Swarovski''en en 800mm TELE - f: 10.0

Senere vil jeg få orginalt Swarovski adapter til mit Nikon P 6000 Compact-kamera - som har RAW og en god opløsning 4 gange Zoom - 13,5 MPixel.

Så nu må tiden arbejde på sagen, - og da jeg bor lige op af Marsken syd for Esbjerg, vil daglige ture gå til Sneum Sluse og Sø.

MVH Per

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator