Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

28. januar 2010

Er Canon ”bedre” end Nikon ?

Med denne korte og måske lidt provokerende, men velmente overskrift og med risiko for at få inkarnerede Nikon fans i blækhuset vover jeg trods alt pelsen. :-P

Lad mig for god ordens skyld lige nævne, at jeg har været Nikon bruger siden 1972 både analogt og nu mere digitalt, men jeg har spekuleret gennem nogen tid over følgende.

Er Canon ”bedre” end Nikon ?

Så kan man altid stille spørgsmålet, hvad er ”bedre” ? Set ud fra hvad og sammenlignet med hvad ?

Jeg er udmærket klar over, at man ikke kan stille det op så kortfattet. Det afhænger jo af så utroligt mange ting og uden at opstille nogen form for prioritetsorden er der bl.a. følgende at tage i betragtning.

Fotografen må vel siges at have ret stor betydning og absolut en afgørende faktor for at opnå et kvalitetsbillede. Udstyret kan være nok så godt hvis ikke personen der håndterer det ved hvorledes det skal gøres og hvordan man rent indstillingsmæssigt bærer sig ad overfor det givne motiv / objekt. Så er der selve udstyret. Kameraet i sig selv er vel ikke alene den helt afgørende faktor for at opnå et kvalitetsbillede. Det må så sandelig også afhænge ret så meget af hvilket objektivet man benytter sig af. Den seneste model på markedet af et nyt kamerahus påmonteret et relativt billigt objektiv giver jo ingen mening og man kan derfor ikke forvente ”kvalitet”. Påmonteres derimod et kvalitetsobjektiv som matcher niveauet må man kunne forvente at opnå tilfredsstillende kvalitet, men igen meget afhængig af hvem der er bag kameraet.

Så er der jo alles redningsplanke, nemlig billedbehandlingsprogrammerne – ikke at forglemme - men det er et kapitel for sig. Her kan der reddes meget i land, men et optaget uskarpt billede må vel siges at være tabt.

Der vil være mange ydre faktorer som kan spille ind men for at gøre dette kort så kunne jeg godt tænke mig at få (saglige) kommentarer og synspunkter fra både Canon og Nikon brugere, men også fra andre som måske har gjort lignende observationer eller tanker.

Jeg har gennem længere tid undersøgt et ret anseeligt antal fotos (det er i tusind tallet) både på F&N samt på Netfugl og af de observationer jeg har gjort har jeg lavet min egen lille statistik. Tager jeg 1000 billeder som er taget med henholdsvis Canon udstyr og Nikon udstyr er 95% af samtlige fotos taget med et Canon kamera af betydelig bedre kvalitet end dem jeg har set taget med Nikon udstyr. Jeg kan konstatere at samtlige Canon fotos er knivskarpe hvorimod jeg fornemmer en vis uskarphed i en ret så stor del af fotos taget med Nikon udstyr. Der er jo en hel del fantastisk dygtige fotografer som heldigvis stadig lægger fotos ud på nettet og uden at nævne navne og fremhæve specielle fotografer er langt de fleste Canonbrugere. Hvad mon det kan skyldes ? Jeg skal også lige indskyde, da jeg primært er fugleinteresseret har det fortrinsvis være fuglebilleder jeg har kigget på, men har dog også inkluderet insekter / sommerfugle samt en del naturbilleder. Når jeg ser i bl.a. i BBC Wildlife magazine og andre udenlandske blade er også her langt de fleste fotos optaget med Canon udstyr, men kun sjældent ser man Nikon nævnt.

Så, Nikon brugere – lad nu være med at storme frem :-( og Canon brugere – lad nu være med at klappe i hænderne :-) . Det jeg ønsker er at få saglige kommentarer om jeres synspunkter. Lad mig sluttelig sige, at jeg er utrolig glad for mit Nikon udstyr og glæder mig over hvad jeg kan opnå. Derfor kan man jo godt være velment misundelig og beundre kvalitetsbilleder, selvom de er taget med Canon udstyr. ;-)

De bedste hilsner,

Torben Back Sørensen


De senest indberettede arter i Naturbasen: