Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fotografering og digiscoping -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jens Jensen
Lysfølsomhed (Læst 1881 gange) Postet d. 28-01-10 kl. 20:31
Som nybegynder indenfor fotografering med spejlrefleks, er Forum et sted hvor der mange eksperter og som jeg håber på kan forklare mig følgende.

Hvordan finder jeg ud af lysfølsomheden på et objektiv.

Besvar | Kommentér

Michael Brinch
#1 Svar postet d. 28-01-10 kl. 21:05. Emne: Lysfølsomhed
jo lavere "f/" værdi jo bedre,da dette er blændeåbning. Jo lavere værdi, desto større blændeåbning og mere lysgennemgang.

eks

- se linket HER

blænde 1.4

- se linket HER

blænde 1.8

lidt dårligere

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Eva Hansen
#2 Kommentar postet d. 28-01-10 kl. 21:39. Emne: Lysfølsomhed
Det står jo på objektivet hvilke blændeværdier der er på det.

Og jo mindre tal, jo større blænde og dermed mere lysstærkt.

For zoom-objektiver er det sådan, at jo mere der zoomes jo mindre bliver blænden og derfor ikke så lysstærkt på fuld brændvidde som på vidvinklen.

Hvis vi nu holder os til et 300 mm objektiv, så er et med fast brændvidde og blænde F2.8 meget mere lysstærkt (og meget dyrere ) end eks. et zoomobjektiv hvor blænden er fra F 3.5- 6.3

Besvar | Kommentér

Jesper H. Andersen
#3 Kommentar postet d. 28-01-10 kl. 22:02. Emne: Lysfølsomhed
Jens, der er en god forklaring her:

- se linket HER

- læs også de andre temaer!

Jesper

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator