Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jørgen Hugo Jensen
Orangebrun svamp - hvilken art? (Læst 834 gange) Postet d. 29-01-10 kl. 16:43
Der stod nogle få hist og her på Holme Kirkegård d. 15. nov. 2009. De stod i græsplænerne og nærmeste træer var skovfyr. Hatbredden er ca. op til 2 cm. Lameller er ligesom hatranden lysere end resten af svampen og nedløbne. Hatten er tør og jeg bemærkede ingen særlig lugt.

Orangebrun svamp - hvilken art? (Der stod nogle få hist og her på Holme Kirkegård d. 15. nov. 2009. De stod i græsplænerne og nærmest)
Jørgen Hugo Jensen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#1 Svar postet d. 05-02-10 kl. 22:51. Emne: Orangebrun svamp - hvilken art?
Det er givetvis en Ametysthat, at dømme efter den glatte hat og stok muligvis Rød, men den ser utypisk ud.

Besvar | Kommentér

Ebbe Kristensen
#2 Kommentar postet d. 05-02-10 kl. 23:16. Emne: Orangebrun svamp - hvilken art?
Syntes umiddelbart at lamellerne ser for nedløbende ud, til at det er en Ametysthat, men det kan være vinklen snyder.

Torbjørn!

Jeg tænker vokshat, måske Brusk-vokshat, en lidt udtøret udgave. Men det ved du (torbjørn) maget bedre end mig.

Bare lige et indput ....

Venligts

Ebbe

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#3 Kommentar postet d. 06-02-10 kl. 09:35. Emne: Orangebrun svamp - hvilken art?
Jeg kan godt se hvad du mener Ebbe, men jeg tror alligevel det er en Ametysthat, de kan godt have kort nedløbende lameller, endvidere passer de matte overflader ikke med Brusk-Vokshat, og farverne er heller ikke i øjet, den plejer også at have mørk stoktop hvad vi ikke kan se her. Jeg har ofte Rød Ametysthat i min græsplæne og de kan se ret forskellige ud, så jeg tror stadig det er en utypisk en af slagsen

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Jørgen Hugo Jensen
#4 Kommentar postet d. 09-02-10 kl. 12:15. Emne: Orangebrun svamp - hvilken art?
Brusk-vokshat og mange andre vokshatte vokser åbenbart på overdrev, som er mere næringsfattigt end en gødet græsplane, og de lugtede heller ikke af brændt gummi, så jeg tror ikke, det kan være vokshatten. Rød ametysthat lyder rigtig på alle punkter på nær at lamellerne var ret nedløbne, så jeg ved ikke, om det kan være den?

mvh. Hugo

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#5 Svar postet d. 09-02-10 kl. 13:56. Emne: Orangebrun svamp - hvilken art?
Lad os bare holde fast på Rød - den er meget variabel også i min græsplæne

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator