Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jørgen Hugo Jensen
Små brunlige svampe - hvilken art? (Læst 752 gange) Postet d. 29-01-10 kl. 16:55
De stod en del spredt rundt på græsplænerne på Holme Kirkegård d. 15. nov. 2009. De nærmeste træer var skovfyr. Hatten er lys brun til mørk brun, tør, med en lille pukkel, størrelsen op til ca. 4 cm, randen lysere og med mange striber. Lamellerne er lysebrune og relativt tykke.

Små brunlige svampe - hvilken art? (De stod en del spredt rundt på græsplænerne på Holme Kirkegård d. 15. nov. 2009. De nærmeste træer v)
Jørgen Hugo Jensen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Ole Terney

Svaraktivitet:

(92)
#1 Svar postet d. 17-08-11 kl. 05:05. Emne: Små brunlige svampe - hvilken art?
Det er Agurkehat. Den lugter kraftigt af sildelage.

- se linket HER

- se linket HER

Besvar | Kommentér

Jørgen Hugo Jensen
#2 Kommentar postet d. 17-08-11 kl. 14:09. Emne: Små brunlige svampe - hvilken art?
Hej Ole, jeg kan godt se, stokfarve og den ene hatoverside svarer godt til Agurkehat, men af de tre uploaded obs''er her på sitet, kan jeg ikke se kamfuret rand, som jeg kan på mine.

Jan Vesterholt skriver, at Agurkehat bliver udtørrende okkerbrun i hatfarven, er det det, som ses på den ene - jeg ville kalde det lys brun.

Med hensyn til lugt er jeg ikke god til det, men jeg bemærkede ikke noget specielt her, selvom der stod en del svampe, og lugten er beskrevet som stærk.

mvh. hugo

Besvar | Kommentér

Ole Terney

Svaraktivitet:

(92)
#3 Svar postet d. 17-08-11 kl. 18:26. Emne: Små brunlige svampe - hvilken art?
Hatfarven varierer ganske meget,

- se linket HER

Randstribning kan være tydelig:

- se linket HER

(billedet - se linket HER )

Lugten - ja, det er nok ikke et sjældent fænomen, at man ikke bemærker en lugt, hvis man ikke på forhånd mistænker at der er en speciel lugt. Jeg har oplevet det mange gange, at folk ikke kan lugte løgbruskhat umiddelbart, og den lugter jo kraftigt.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jørgen Hugo Jensen
#4 Kommentar postet d. 17-08-11 kl. 18:54. Emne: Små brunlige svampe - hvilken art?
Tak for svarene Ole.

Jeg bemærker dog normalt lugten af Stor Løgbruskhat, før jeg ser frugtlegemer.

mvh. hugo

Besvar | Kommentér

Ole Terney

Svaraktivitet:

(92)
#5 Svar postet d. 17-08-11 kl. 19:20. Emne: Små brunlige svampe - hvilken art?
Ja, derfor synes jeg også at det var påfaldende, at da jeg viste Stor Løghat til nogle, som ikke før havde gået på svampetur, så kunne de ikke umiddelbart lugte noget selv om de stak næsen helt op i svampen. Jeg tror at det har noget at gøre med forventning, som styrker sanseapparatet - spændende emne. Rent bortset fra det lugter denne Agurkehat ikke så kraftigt som Løghat vil jeg tro, man kan sige. Og det med sildelage er man heller ikke altid enige om som lugt-karakteristik.

Besvar | Kommentér

Ole Terney

Svaraktivitet:

(92)
#6 Svar postet d. 17-08-11 kl. 20:34. Emne: Små brunlige svampe - hvilken art?
Jeg kom til at tænke på en artikel af Poul Printz om lugtesansen når det gælder svampe. På et avanceret svampekursus var deltagerne hver gang blevet bedt om at angive, om de syntes en lugt var behagelig eller ubehagelig, og hvilken slags lugt der var tale om - altså "hvad svampen lugtede af". Konklusionen af undersøgelsen var, at lugteoplevelsen er meget individuel, og selv spørgsmålet om noget lugter godt eller dårligt var der absolut ikke enighed om. Dertil vil jeg så lægge, at hvis man ikke kender lugten på forhånd, så kan man let overse den. Faktisk husker jeg at Agurkehat på en udstillingsaften gik fra næse til næse, og nogle kunne ikke lugte noget specielt - den kan jo så have mistet noget lugt, men nogen kunne altså lugte dens specielle lugt.

Hvordan lugter en svamp? - Poul Printz - Svampe hf. 9: (1984) side 32-36

Besvar | Kommentér

Jørgen Hugo Jensen
#7 Kommentar postet d. 17-08-11 kl. 22:35. Emne: Små brunlige svampe - hvilken art?
Ja, det med at sildelage ikke lige siger mig noget, og at jeg ikke kender lugten på forhånd, så den kan overses, lyder rimeligt.

mvh. hugo

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator