Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Lars Mikkelsen
Social-Sjagger? (Læst 1438 gange) Postet d. 11-02-10 kl. 21:48
I minimum fem uger har min Sjagger været helt normal og jaget småt som stort væk, men enten er han blevet syg eller social, for de seneste uger, da har han trukket op til foran mit vindue, hvor han både æder og overnatter i træerne ved siden af.

Det er hyggeligt for mig, men jeg er ked af, hvis min Sjagger er syg - eller er vi ved at vænne os til hinanden?

Besvar | Kommentér

Vilia Dondes
#1 Kommentar postet d. 11-02-10 kl. 22:07. Emne: Social-Sjagger?
Det her må være ugens spørgsmål

Jeg kender kun sjaggeren som rigtig meget sky, ellers kender jeg ikke ret meget til fugleadfærd, ville gerne hen ad vejen. Synes dog det er spændende når andre beretter, og altid spændende når det drejer sig om adfærd. Spændt på svaret

Vilia

Besvar | Kommentér

Kim Biledgaard

Svaraktivitet:

(96)
#2 Svar postet d. 11-02-10 kl. 22:45. Emne: Social-Sjagger?
Mon ikke det er krisen, som begynder at kradse?

Den langvarige og konstante frost kombineret med det forp..... snedække gør det svært for fuglene at finde mad. Så bliver de tit mindre sky. Man kan fx se det med andefugle i vågerne rundt omkring. Der er rigtigt mange af fuglene derude, som - hvis de ikke allerede er døde - begynder at se noget sølle ud.

Lige præcis din sjagger kan jo også have fundet ud af, at der måske er lidt lunere ved huset. Der er læ og selv et velisoleret hus slipper lidt varme ud.

Men jeg tror mest på, at den bare er blevet mindre sky/forsigtig, fordi maven ikke længere er så fuld. Så prioriterer man lidt anderledes.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6198)
#3 Svar postet d. 12-02-10 kl. 00:24. Emne: Social-Sjagger?
Enig med Kim, tror desværre blot at ''din'' sjagger er kommet så langt ned i kondition at den nok ikke vil holde ret længe.

Mvh.

Peter

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Lars Mikkelsen
#4 Kommentar postet d. 12-02-10 kl. 01:41. Emne: Social-Sjagger?
Det med at han skulle være svækket, den tror jeg ikke på, for siden december har han haft tilgang til al den føde, som han orkede.

Selvfølgelig kan han være svækket af sygdom, det kan jeg ikke bedømme.

Han virker nu stor og sund - for mig virker han bare mere tolerent på omgivelserne inkl. de andre fugle.

I starten ville han ikke overhovedet være sammen med andre fugle, nu virker det som, at han lidt opsøger der, hvor der er mange fugle og ikke jager dem væk længere.

Sygdom eller socialt. Aner det ikke men når man tilbringer så meget tid med et enkelt individ, så ser man straks, når der sker forandringer.

Mvh.

Lars

Besvar | Kommentér

Lars Mikkelsen
#5 Kommentar postet d. 12-02-10 kl. 03:21. Emne: Social-Sjagger?
For bare to uger siden da ville MIN sjagger slet ikke være i stue med andre fugle, nu er han blevet helt social, og det har jeg lidt svært ved at forstå, som det ses på billedet så kan han lige nu ikke få nok af andre fugle, og hna er bestemt ikke udmagret. Han spiser dagligt rigtig godt

Vores Sjagger det det er den til venstre.

Social-Sjagger? (For bare to uger siden da ville MIN sjagger slet ikke være i stue med andre fugle, nu er han blevet )
Lars Mikkelsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Mikael Eg Andersen

Svaraktivitet:

(8)
#6 Svar postet d. 12-02-10 kl. 05:53. Emne: Social-Sjagger?
Jeg tror ikke, der er det mindste i vejen med din Sjagger; udover at den har tilpasset sig mennesker tilstedeværelse og adfærd samt tilpasset sit energiforbrug til temperaturen.

Sjaggere tåler kulden godt. De kommer jo fra nordligere egne. Jeg har tilbage i vintrene 86-86-87 noteret masser af sjaggere i frugthaven selv i perioder med væsentlig lavere temperaturer end i denne vinter.

Men selvfølgelig går der da nogle til i løbet af vinteren.

Drosselarterne er på mange menukort i fugle- og dyreverdenen, og derfor lever en svækket sjagger kun ganske kort.

Interessant at se både solsortehunner og stære på nuværende.

Det viser noget om, hvor meget vor fodring påvirker fuglenes træk-adfærd.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Vilia Dondes
#7 Kommentar postet d. 12-02-10 kl. 20:45. Emne: Social-Sjagger?
Apropos tråden her - - se linket HER

Besvar | Kommentér

Vilia Dondes
#8 Kommentar postet d. 12-02-10 kl. 20:47. Emne: Social-Sjagger?
Et link der dur - se linket HER

Besvar | Kommentér

Lars Mikkelsen
#9 Kommentar postet d. 17-02-10 kl. 07:34. Emne: Social-Sjagger?
En lille opfølgning.

VORES Sjagger han er still going strong og gud være med det - for nu er det blevet, det første min kæreste ser til om morgenen

Han bliver omkring hele grunden i løbet af dagen - vi har nu en flok Sjaggere, som kommer om formiddagen og forlader os mange gange i løbet af dagen og dagligt omkring kl. 16:00 for natten, men han bliver, og han er ikke sur på den nye flok.

Social, syg oder what ever - det er dejligt med sådan en fugl- og han er sikker på foder så længe, at han ønsker at behage os med sit dejlige selskab.

Social-Sjagger? (En lille opfølgning.

VORES Sjagger han er still going strong og gud være med det - for nu er det )
Lars Mikkelsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (650 x 433)
Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator