Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jens Lund Hansen
Fjernelse af svalereder (Læst 27438 gange) Postet d. 13-02-10 kl. 02:22
Når naturen rykker for tæt på, kan den opfattes som et "problem". Jeg faldt tilfældigvis over denne tråd

- se linket HER

hvor husejere diskuterer hvordan man bedst kan komme af med svalerederne.

Jeg forventer at vi ikke behøver at bestyrke hverandres bestyrtelse og modstand mod fjernelse af svalereder.

Hvordan er lovgivningen egentligt? Min forventning er, at man godt må fjerne reder udenfor yngletiden. Man må f.eks. også fjerne en fuglekasse.

Hvornår starter yngletiden, rent teknisk? Når fuglene begynder at lægge æg - eller mere logisk: når de begynder at bygge rede?

Jens

Besvar | Kommentér

Jens Lund Hansen
#1 Kommentar postet d. 13-02-10 kl. 04:03. Emne: Fjernelse af svalereder
Jeg har i mellemtiden fundet en definition på yngletid i "Fuglebeskyttelsedirektivet" (EC)

- se linket HER

På side 27 kan man læse (citat):

"2.5.11 For trækfugle markeres begyndelsen af yngletiden generelt af det tidspunkt,

hvor fuglene indtager yngleområderne. Dette tidspunkt kan dog være svært at

anvende, hvis arten holder sig til samme sted eller området både bruges af

lokale arter og trækfugle. I disse tilfælde markeres yngletidens start af

redebygningen. I situationer, hvor det kan være svært at fastslå i felten,

hvornår perioden begynder, henvises der til det tilsvarende antal

tidagesperioder regnet fra æglægningens begyndelse (som generelt er

almindeligt kendt for de fleste arters vedkommende)."

Hvilken af disse to ovenstående definitioner vil man anvende for svalen?

1. start af redebygning?

2. æglægningens begyndelse?

Dette har jo stor betydning for evt. oplysning og sanktioner, når folk fjerner svalereder.

Jens

Besvar | Kommentér

Hans Petersen
#2 Kommentar postet d. 13-02-10 kl. 17:03. Emne: Fjernelse af svalereder
Ligesom det kan være godt at tømme redekasser for indhold engang hen på foråret, bør man måske også rage gamle svalereder ned i løbet af vinteren.

"Mine" landsvaler kommer omkring 1 maj, og bysvalerne normalt 14 dage senere.Hvis der er et godt pladderhul i nærheden, tager det ikke ret lang tid for dem, at lave en ny, og de slipper for overvintrende utøj.

Besvar | Kommentér

Jens Lund Hansen
#3 Kommentar postet d. 14-02-10 kl. 06:43. Emne: Fjernelse af svalereder
Mit spørgsmål går på en debat om, hvordan man undgår at svalerne bygger rede under taget på sit hus.

Da svalerne sviner er der, blandt nogle husejere, et ønske om at forhindre at svalerne bygger rede ved deres huse.

Det fremgår af tråden (og andre lignende) at folk rager rederne ned, mens svalerne er igang med redebyggeriet.

Det er lovligheden af dette mit spørgsmål går på.

Tilsyneladende er dansk lov mildere/vagere end ikke ECs Fuglebeskyttelsesdirektiv. Praksis er vistnok, at det er tilladt at rage rederne ned så længe der endnu ikke er lagt æg i dem.

Redebyggeriet er yderst ressourcekrævende og gentagne afbrydelser af f.eks. svalernes redebygning kan tænkes at have betydning for ynglesuccessen.

Hans:Det samme svalepar (eller deres unger) kan finde tilbage og bruge den gamle rede fra året før.

Jeg holdt engang kaniner i stalden og satte derfor en kold vinter et lille manglende vindue i et af standvinduerne. Svalerne var vante til at flyve ind og ud af dette lille hul.

Det følgende forår så jeg svalerne forsøge at flyve ind netop der, hvor jeg havde sat et vindue i.Jeg måtte derfor tage glasset ud igen.

Der er megen snak om utøj. Da utøj indfinder sig også i helt nye reder, må fuglene slæbe rundt på parasitterne. Jeg vil derfor mene, at der er mest tjent ved at lade svalerne bruge deres energi på at få et kuld på vingerne, fremfor at bygge nye reder.

Jens

Besvar | Kommentér

Peder Storup
#4 Kommentar postet d. 14-02-10 kl. 08:30. Emne: Fjernelse af svalereder
Desværre er vores svaler næsten forsvundet - førhen 20 - 30 reder idag 1 til 2 i bedste fald.

Gad vide om man ikke kunne lokke dem til at benytte kunstige reder. Sæt en pæl op og placer en kasse på toppen med udhæng, hvor rederne placeres under. Eller også på en gavl som de gerne må benytte - jeg synes nu folk overreagere noget.

- se linket HER

Besvar | Kommentér

Hans Petersen
#5 Kommentar postet d. 14-02-10 kl. 10:06. Emne: Fjernelse af svalereder
Jens. Det er helt sikkert den samme familie, der vender tilbage år efter år. En lidt tankevækkende adfærd, som jeg opserverer hver år. Sidst på sommeren strejfer årets unger vidt omkring, og jeg ser ikke meget til dem. Men så en dag i september er gården fuld af svaler. De flyver rundt og rundt, ud og ind. Der kan måske være 50 sådan en dag. Dagen efter er alle væk, og jeg ser ingen før næste forår. Jeg tror de, ligesom bier, indprenter stedet på en eller anden måde. Jeg skal have taget den sædvanlige rude ud inden den første hansvale sidder på antennen omkring 1 maj næste år.

Jeg fulgte den tråd, da den kørte. Det må være bysvaler. Landsvaler bygger aldrig udendørs. De er sære og kan være næste umulige at dirigere rundt med. Her bygger de altid i skyggen på nordsiden af bygningerne eller lige indenfor i store åbenstående porte. Aldrig inde i bygningerne. Jeg har prøvet at slå en liste op under tagskægget. Nogle bruger den, andre ikke. Jeg har ikke haft brug for at forhindre redebygning. Der er nok ikke andet at gøre end rage nybyggeriet ned hver dag i en periode. Om det er lovligt ved jeg ikke.

Kunne naturen dog bare blive ude i naturen, eller i det mindste ovre hos naboen .

Besvar | Kommentér

Rune Lykke Simonsen
#6 Kommentar postet d. 07-03-10 kl. 13:37. Emne: Fjernelse af svalereder
En sommerhusejer her på egnen afspærrede for et par år siden en lille digesvalekoloni med pressenninger. Der blev en del ballade, men det endte med at han ikke havde gjort noget juridisk forkert fordi svalerne endnu ikke var i æglægning. Landsvalerederne i min stald er fredede og svalerne genbruger dem gerne, det med parasitter og så videre lader jeg bare fuglene selv finde ud af det har de sikkert helt styr på.

Min datter gad ikke svalereder i hestens box, det skændtes vi lidt over.

Ellers bygger svaler lynenes reder, en dag eller to, så er sådan en rede næsten færdig.

De gamle reder er hyggelige og så mindes jeg sol og sommer, når jeg er på værkstedet eller i stalden.

At nogle mennesker så hellere vil kigge på pressenninger end glade svaler går over min forstand.

Vh Rune

Besvar | Kommentér

Hans Øllgaard
#7 Svar postet d. 07-03-10 kl. 15:12. Emne: Fjernelse af svalereder
Hans, vedr. #5 : Da vi flyttede her til Birgittelyst i 1972, var de fleste af kvarterets træer små, og mange af markerne rundt omkring fulde af græssende kvier og køer. Da var der mange landsvaler. På vores nabos gavl byggede et Landsvalepar rede helt oppe under udhænget, altså udendørs. Selv om det ikke er normalt, kan det altså ske alligevel.

At det var Landsvale husker jeg på, at vores nabo mente, at det var en Dompap (!).

Hilsen, Hans

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator