Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jørgen Hugo Jensen
Gul svamp med glat/slimet hat under eg - hvilken art? (Læst 1076 gange) Postet d. 13-02-10 kl. 14:30
Jeg så denne svamp i september 2004 i Grib skov. Den stod på en ege-litra med lidt birk indblanding. Hatten er ca. 6-8 cm bred, gul og meget slimet/glat. Lameller er mere brune. Stokken er hvidlig med gullig farve på den nedre del.

Gul svamp med glat/slimet hat under eg - hvilken art? (Jeg så denne svamp i september 2004 i Grib skov. Den stod på en ege-litra med lidt birk indblanding.)
Jørgen Hugo Jensen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#1 Svar postet d. 17-02-10 kl. 15:05. Emne: Gul svamp med glat/slimet hat under eg - hvilken art?
Jeg kan ikke få det til andet end Gul Slørhat, men det ville have været godt hvis du havde smagt på hathuden, og vi kunne se hathuden, men den ligner afgjørt en bleg form af Gul.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Jørgen Hugo Jensen
#2 Kommentar postet d. 19-02-10 kl. 12:13. Emne: Gul svamp med glat/slimet hat under eg - hvilken art?
Hej Torbjørn

jeg har checket beskrivelsen af Gul slørhat og syntes det passer godt også på hatfarven som cremegul, men der er en ting, jeg er lidt usikker på - der skulle være en gullig slørzone, og det kunne jeg ikke se på den her svamp.

mvh. hugo

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#3 Svar postet d. 19-02-10 kl. 20:38. Emne: Gul svamp med glat/slimet hat under eg - hvilken art?
Hej Hugo

Jeg synes der er en anelse gulligt på stokken, dog forsøger jeg at bedømme det i et ikke altfor godt lys; mon det er noget du kan bekræfte / afvise ud fra dit originale foto?

Arten er dog i alle tilfælde meget variabel, og lidt gult fra eller til på stokken betyder ikke alverden.

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Jørgen Hugo Jensen
#4 Kommentar postet d. 20-02-10 kl. 12:57. Emne: Gul svamp med glat/slimet hat under eg - hvilken art?
Jo, der er ret meget gulligt på stokken, men det er ikke koncentreret omkring en ringzone, men udstrakt fra lidt over midten af stokken ned til jorden. Er det sløret, der er blevet spredt? Hvad skulle hatten i øvrigt have smagt af, hvis jeg havde prøvet?

mvh. hugo

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#5 Kommentar postet d. 20-02-10 kl. 13:26. Emne: Gul svamp med glat/slimet hat under eg - hvilken art?
Ja det er sløret der er blevet spredt. Hos de fleste slørhatte er der faktisk tale om to slags slør, ligesom her:

Et der har forbundet hatten og stokken på unge eks. det plejer vi stadig at kalde slør. Det næste (= velum) har dækket hele svampen som ung, og ses nu som subtile slørbælter ned ad stokken, også i dette tilfælde.

Efter din sidste mail er jeg nu sikker på at det er Gul slørhat ! Alternativet havde været en gruppe af hvidlige slimede slørhatte med bitter smag i hathud og / eller kød.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator