Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Knud Bonke Pedersen
Stor flagspættes adfærd (Læst 783 gange) Postet d. 13-02-10 kl. 18:38
"Min" spætte kommer jævnligt til foderstedet, mest efter nødder. Men en eller to gange dagligt tager den lige en tur omkring de tre redekasser jeg kan se fra mit fotoskjul. Banker lidt på den første, videre med et par hak på nr. to, og sluttelig får den tredje en ordentlig omgang, gerne 15-20 serier. Men så langt fra hullet at det ikke virker som om den vil gøre det større. Se billede)

Lyden fra de tre kasser er meget forskellig, det er som om den bedst kan lide den tredje.

Stor flagspættes adfærd ("Min" spætte kommer jævnligt til foderstedet, mest efter nødder. Men en eller to gange dagligt tager)
Knud Bonke Pedersen har vedhæftet dette billede
Kommentér

peter sunesen
#1 Kommentar postet d. 13-02-10 kl. 18:51. Emne: Stor flagspættes adfærd
Hej,

Når du siger ''banke, er det så tromme du mener?

Stor Flagspætte hannen trommer -en kort trommehvirvel af lynhurtige slag på træ (eller metal) der giver god resonans. Det er denne arts ''sang'' og høres fra sidst i Dec. til hen på sommeren.

Det kan meget vel være at dette individ ledte efter kassen med den bedste lyd, hvis det altså var trommen du hørte.

Hvis det var fødesøgning - altså når spætten uregelmæssigt og ikke nødvendigvis højlydt, bearbejder træet for at finde insekter, kan det jo også godt være at den ene redekasse har flere insekter i veddet end de andre.

Mvh.

Peter

Kommentér

Knud Bonke Pedersen
#2 Kommentar postet d. 13-02-10 kl. 20:12. Emne: Stor flagspættes adfærd
Ja, trommen er det rigtige ord, og at lyden er bedst i den sidste kasse, har du ret i.

Tak for information

mvh Knud

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator