Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ulla Friborg
Vinter-sangdrossel (Læst 1616 gange) Postet d. 14-02-10 kl. 21:04
Min familie i Esbjerg har i en måneds tid haft en haleløs sangdrossel i deres have, dvs. fra midten af januar 2010 ca.

Er dette ikke meget usædvanligt?

Hilsen Ulla Friborg

Vinter-sangdrossel (Min familie i Esbjerg har i en måneds tid haft en haleløs sangdrossel i deres have, dvs. fra midten )
Foto: Boye Rasmussen
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Erik Nielsen

Svaraktivitet:

(40)
#1 Svar postet d. 15-02-10 kl. 00:08. Emne: Vinter-sangdrossel
Den ligner en misteldrossel.

Mvh. Erik

Besvar | Kommentér

Palle Jensen

Svaraktivitet:

(2015)
#2 Svar postet d. 15-02-10 kl. 06:58. Emne: Vinter-sangdrossel
Ja ,her har Erik ret. Det er en misteldrossel. Sangdroslen er meget mindre og har ensfarvet brun ryg og vinger.

Hilsen Palle

Besvar | Kommentér

Eva Hansen
#3 Kommentar postet d. 15-02-10 kl. 08:24. Emne: Vinter-sangdrossel
Denne her er da også ensfarvet på vinger og ryg....bortset fra snefnuggene.

Jeg har set det andet billede af fuglen, og jeg synes at man der ikke er i tvivl om de "pilespidsformede" pletter på fuglens hals/bryst, som indikerer sangdrossel.

mvh Eva

Besvar | Kommentér

Eva Hansen
#4 Kommentar postet d. 15-02-10 kl. 08:27. Emne: Vinter-sangdrossel
Og så glemte jeg selvfølgelig linket til det andet billede af fuglen

- se linket HER

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6198)
#5 Svar postet d. 15-02-10 kl. 11:49. Emne: Vinter-sangdrossel
Hej Eva,

Jeg kan godt forstå at du syntes denne fugl er ret sangdrossellignende.

Der er nemlig ikke så brede lyse kanter på svingfjerene som man oftest ser hos Misteldrossel.

Hvis du ser på de store vingedækfjer er de dog tydeligt lyskantede og de andre kendetegn som Palle forleden anførte, viser at denne forkomne og haleløse drossel er en Misteldrossel.

Mvh.

Peter

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Martin Jessen
#6 Kommentar postet d. 15-02-10 kl. 11:59. Emne: Vinter-sangdrossel
En simpel måde for Eva at blive mere sikker i denne sag er, at undersøge størrelsen på fuglen:

Sangdroslen er tydeligt mindre end en Solsort, mens Misteldroslen er noget større end en Solsort.

For ellers at svare lidt på spørgsmålet, så er der normalt enkelte Sangdrosler i landet om vinteren, men dog trods alt ikke noget man ser så tit.

Denne vinter har dog ret sikkert været meget hård ved de få modige individer.

Misteldroslen overvintrer også fåtalligt, men ankommer til gengæld ret tidligt på foråret. I milde vintre ville de sikkert så småt begynde at synge rundt omkring i skovene på dette tidspunkt af året.

Mvh

Martin

Besvar | Kommentér

Erik Nielsen
#7 Kommentar postet d. 15-02-10 kl. 14:37. Emne: Vinter-sangdrossel
Sangdroslen har ikke den uregelmæssige mørke tegning på hals/bryst siderne, som voksne misteldrosler har.

Mvh. Erik

Besvar | Kommentér

Ulla Friborg
#8 Kommentar postet d. 15-02-10 kl. 19:35. Emne: Vinter-sangdrossel
Jeg siger mange tak for jeres svar. Jeg var selv lidt i tvivl om, hvorvidt det var en sang- eller misteldrossel, men det er da rart at se, at der også er andre, der har været i tvivl.

Jeg har selv kun set de to billeder, da det som nævnt ikke er mig, der har taget dem.

Venlig hilsen Ulla F.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator