Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Fotografering og digiscoping -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Claus Rosdahl
Fotoudstyr - starterkit (Læst 3585 gange) Postet d. 19-02-10 kl. 16:09
Hej.

Vi bor ved en strandeng med omkring 100 m til strandkanten, hvor der er utrolig mange fugle lige fra viber til havørne. Derudover går jeg på jagt og har samlet set nogle fantastiske naturoplevelser af fugle og pattedyr i de områder jeg har adgang til. Hidtil har jeg fotograferet med "almindelige" håndkøbskameraer. Nu har jeg lyst til at købe noget mere avanceret udstyr for at få bedre og mere prof. billeder. Har prøvet rådgivning hos fotohandlere og har læst på nettet - sort tale. Jeg har brug for at vide, hvad der er en god idé at købe idag- ikke nødvendigvis mærke, men specifikationer. (venligst ingen vits om at det er bedre at skyde dyr med foto end med riffel). Er der nogen der kan hjælpe.

Besvar | Kommentér

Ole Hansen
#1 Svar postet d. 19-02-10 kl. 17:06. Emne: Fotoudstyr - starterkit

Hvad vil du ofre på sagen?

Fugle, så skal der tele til, så det basker (ha-ha)

Her 3 havørne på 300 meters afstand med 300mm tele (Olympus~600mm i 35mm format)

Fotoudstyr - starterkit (
Hvad vil du ofre på sagen?

Fugle, så skal der tele til, så det basker (ha-ha)

Her 3 havørne )
Ole Hansen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (859 x 564)
Besvar | Kommentér

Bent Gravesen

Svaraktivitet:

(11)
#2 Svar postet d. 19-02-10 kl. 18:06. Emne: Fotoudstyr - starterkit
Meget svært spørgsmål du stiller og som sagt, hvad vil du ofre og hvad er det lige du vil og hvad mener du med almindelige håndkøbskameraer.

Jeg er Nikon fan, men det koster og det samme vil Canon fan´s sige.

Skal det være digitalt, hvis ikke, altså analogt så er der meget godt og fint grej til salg på nettet.

Præciser spørgsmålet, det vil hjælpe på fornuftige svar.

Mvh. Bent.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Eva Hansen
#3 Kommentar postet d. 19-02-10 kl. 18:37. Emne: Fotoudstyr - starterkit
"Hidtil har jeg fotograferet med "almindelige" håndkøbskameraer. Nu har jeg lyst til at købe noget mere avanceret udstyr for at få bedre og mere prof. billeder"

En stor misforståelse, for du får ikke nødvendigvis bedre billeder med mere acanceret udstyr, for det hjælper ikke meget med dyrere udstyr, medmindre du også ved hvordan du bruger det

Men du får nogen flere muligheder, så du muligvis kan lære at tage bedre billeder...det afhænger kun af, hvor dygtig du bliver til at betjene fotoudstyret.

Men til det brug du nævner der, så er det vist digitalt spejlrefleks der skal til.

Kamerahus betyder det ikke så meget hvilket man køber, priserne starter fra ca 3500-4000 for et kamera med et standardobjektiv på.

Og så et ekstra objektiv med en forsvarlig brændvidde....til fuglebillleder skal du i hvert fald helst op på 500 mm brændvidde (jeg har et 300 mm og det er meget for lidt, medmindre fuglene er mindre end 2-3 meter væk) ..og der koster det billigste objektiv på markedet 7000,-

Og så står du pludselig med et kamera/objektiv der vejer små 3 kilo...det er der ikke ret mange der kan styre uden rystede billeder som resultat, så et kamerastativ bruger de fleste

Jeg hoppede selv fra ""almindelige" håndkøbskameraer til mere avanceret udstyr" for et par år siden.

Og jeg må så indrømme, at det man får ud af det ikke står mål med bøvlet og prisen.

Jeg foretrækker ofte i stedet at bruge en mellemting mellem "håndkøbstingen og det avancerede", nemlig et såkaldt ultrazoomkamera.

Det kan zoome 20 gange, og bortset fra ganske få ting, så kan det nøjagtigt det samme som 3 kilos udgaven til 11000 jeg beskrev lidt højere oppe i indlægget

- se linket HER

Besvar | Kommentér

Svend Ove Jensen
#4 Kommentar postet d. 19-02-10 kl. 18:49. Emne: Fotoudstyr - starterkit
Hej Claus!

Jeg forstår godt du synes det er sort tale hos fotohandleren

Der kan også nemt blive sort tale her!

Men først må du udpensle hvad dit udstyr skal kunne!Hvor stor en afstand forventer du at tage billeder på, og kom gerne lidt ind på prisen.

Så tager vi den derfra Jeg går nemlig helt andre veje en de fleste

Besvar | Kommentér

Claus Rosdahl
#5 Kommentar postet d. 19-02-10 kl. 18:50. Emne: Fotoudstyr - starterkit
Hej Eva.

Tak for svar. Jeg kan se af dit svar, at et fornuftigt digitalkamera med tilkøbt telelinse er det jeg skal gå efter. Som sagt brændvidder og sådan noget er sort tale - hvilken zoom interval skal jeg ligge i, hvis det skal ramme det behov jeg har beskrevet ??

Besvar | Kommentér

John Strange Petersen
#6 Kommentar postet d. 22-02-10 kl. 11:51. Emne: Fotoudstyr - starterkit
Hej Claus

Jeg springer lige ind i denne lidt ældre tråd. Hvis det fortrinsvis er fugle, du skal fotografere, skal du efter min mening have et kamera, der kan tage mindst 5-6 billeder i sekundet. Jeg bruger selv Canon 40D (6 billeder i sekundet), den nye Canon 7D kan klare 8 billeder i sekundet. Hvis det var mig ville jeg nok kigge efter et brugt Canon 1D Mark III (kan klare 10 billeder i sekundet). Objektivmæssigt er Canons 400 mm noget af det bedste til flyvende fugle, fordi autofokusen er meget hurtig. Sigma laver nogle objektiver, der går op til 500 mm. Kvaliteten kender jeg ikke. På hjemmesiden - se linket HER kan du i venstre kolonne gå ned til udstyr og der finde billeder taget med de forskellige objektiver. På - se linket HER kan du læser brugeranmeldelser af mange forskellige objektiver.

mvh.

John

Besvar | Kommentér

Ole Andersen

Svaraktivitet:

(8)
#7 Svar postet d. 22-02-10 kl. 12:22. Emne: Fotoudstyr - starterkit
Har du mulighed for at anvende skjul på strandengen, kan du jo spare nogle tusinde kroner til stort og tungt isenkram. En håndholdt 300 mm og en converter/extender parat i lommen er trods alt meget billigere end. et langt afbetalingsrør.

Måske skal du også overveje, om det er super-tæt-på-fugle & pattedyr, du tilstræber, eller om du godt kan acceptere "fuglen i landskabet" og få omgivelserne med - og på en god dag i skjulet alligevel også et portræt af en vadefugl...

Og når man taler "skjul" sådan rent naturfotografisk, kan det også være at sidde en kølig forårsmorgen i sin bil, iført morgenbrød og termokaffe, og knalde fede skud fra vinduet.

Hvis vi taler Canon, har de tre linjer. Den dyre med Mark model ditten og datten (tunge kameraer), mellemrækken (prisfornuftige) med 20D, 30D, 40D, 50D osv. Og så bundrækken med 300D, 400D, 450D, 500D - og hvad fremtiden vil byde.

Mit bedste kamera nogensinde - gennem godt 40 år, heraf langt over halvdelen som prof. naturfotograf! - er et sølle Canon 400D, som jeg stadig anvender. Jo, jeg ved godt, at det skal skiftes ud, og det bliver det også. Men det fungerer, og jeg kender det.

At jeg ikke kan knalde 10 skud i sekundet, betyder mindre. Jeg har valgt at fotografere, så behøver der ikke at gå gal hjemmeværnsmand i det.. OK, næste model bliver nok 7D med de mange skud.

Husk at det ikke er kameraet, men optikken - og så dig selv, som har betydning for, hvad du vil kunne se på skærmen .- og måske sende her til portalen

Og da jeg fornemmer, du ikke har tænkt dig udelukkende at tilbringe dine sidste leveår som fotograf, er der jo ingen grund til at købe noget, som ikke kan slides op, men primært tage noget fornuftigt grej i brug - og bevare ryggen og kreditværdigheden intakt..

Mvh. Ole

Besvar | Kommentér

Ole Andersen
#8 Kommentar postet d. 22-02-10 kl. 12:24. Emne: Fotoudstyr - starterkit
... nå ja, jeg glemte at anføre, at mine optikker aldrig må blive større end mine bedste cigarer. Jeg har altid ment, at en fotograf skal have en bæredygtig filosofi.

- Ole

Besvar | Kommentér

Steen Højmark-Jensen
#9 Kommentar postet d. 22-02-10 kl. 13:58. Emne: Fotoudstyr - starterkit
Hej Claus

Har lidt på fornemmelsen - eller er det min hukommelse, der sender mig ca. 30 år tilbage i tiden , at når du tager fat i noget, så gør du det grundigt, og jeg er sikker på du finder det rigtige valg. Ole Andersens råd ovenfor er rigtig gode til at få forstand af. Kameraer er jo i dag en slags computere, og her gælder jo følgende "at i morgen kan du få dobbelt så meget teknik for samme beløb, som det koster i dag"

Vedrørende optik så er det mit indtryk, at denne del af projektet er mere prisstabilt end selve kamerahuset.

Så hvis man ved præcis, hvad man vil have, så kan det være en god ide, at gå uden om "starterkit", hvor man får noget med, som der måske slet ikke bliver brugt...

Mit seneste kamerahus er købt efter råd her fra tråden et Canon 40D, som jeg lige nåede at sikre mig inden det udgik, og det råd er jeg godt tilfreds med - tak Jørgen Witved

- se linket HER

Mit krav til optik var, at en skulle kunne medbringes på cykelture, så det blev denne Canon 300m

- se linket HER

Og suppleret med en Extender 1.4 i øvrigt købt brugt her på FogN, så dækker løsningen mit nuværende behov - appetitten vokser medens man spiser

På min ønskeseddel, står dog p.t. et nyt eller brugt fugleskjul. Eventuelt blot et par camouflagenet fra et overskudslager.

Vedrørende cykelturene så er mit fotoudstyr nødvendigvis i rygsækken, og det er ikke altid lige hensigtsmæssigt.

Svend Ove Jensen og Stig Linander er de rigtige at spørge, hvis du oppe fra huset vil fotografere vadefugle i strandkanten 100 meter væk, idet du med en stjernekikkert og digiscoping faktisk kan komme lige så tæt på, som fotograferne med de rigtig lange rør.

Vh/steen

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator