Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jørgen Hugo Jensen
Er dette en fluesvamp og hvilken art? (Læst 668 gange) Postet d. 27-02-10 kl. 14:30
Den er fotograferet på en lille græsskråning i Hillerød i september 2006. Den er ca. 6-8 cm i hatbredden. Hatten er brunlig med lysere kant. Der er en rødbrun farve på den nedre del af stokken. Det er flæserne på den nederste del af stokken jeg ikke har set før.

Er dette en fluesvamp og hvilken art? (Den er fotograferet på en lille græsskråning i Hillerød i september 2006. Den er ca. 6-8 cm i hatbre)
Jørgen Hugo Jensen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#1 Svar postet d. 27-02-10 kl. 15:15. Emne: Er dette en fluesvamp og hvilken art?
Det må være Rødmende Fluesvamp

Besvar | Kommentér

Ebbe Kristensen
#2 Kommentar postet d. 27-02-10 kl. 20:49. Emne: Er dette en fluesvamp og hvilken art?
Hej Torbjørn

Er du helt sikker på det?

Syntes det godt kinne ligne lidt efter Flosset Fluesvamp. Måske

Venligst

Ebbe

Besvar | Kommentér

Jørgen Hugo Jensen
#3 Kommentar postet d. 03-03-10 kl. 12:17. Emne: Er dette en fluesvamp og hvilken art?
Hej Torbjørn og Ebbe

Stokken på Rødmende fluesvamp plejer at være mere ensfarvet med smudsig rødlig tone på stokken under ringen. Her er stokfarven brudt mellem ret kraftig rødlig farve og de lysere flossede bælter. Men Flosset fluesvamp er i artsbeskrivelser beskrevet som mere hvid og med større skæl på hatten, så jeg er stadig i tvivl.

mvh. hugo

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#4 Svar postet d. 03-03-10 kl. 12:54. Emne: Er dette en fluesvamp og hvilken art?
Jeg er overbevist om Rødmende F. Når jeg var lidt ulden i mit første svar skyldes det at jeg ikke havde checket arten Amanita franchetii som jeg ikke kender. Efter nu at have checket er jeg sikker på at det ikke er den (den har gullig hatrand samt gullige ring og velumrester). Det ligner slet ikke Flosset Fluesvamp som jeg har set nogle gange!

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator