Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
2. april 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Per Thomassen
Hvilken svamp? (Læst 846 gange) Postet d. 18-03-10 kl. 14:19
Set den 18.marts 2010 på en birketræstup i Kongens Mose i Tønder kommune.Hatoverside fint filtet,10 cm.brede og 0,5 cm.tykke.Lugt svag syrlig.Poreflade,porer labyrintiske-se foto.

Hvilken svamp? (Set den 18.marts 2010 på en birketræstup i Kongens Mose i Tønder kommune.Hatoverside fint filtet,10 )
Foto: Per Thomassen
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Per Thomassen
#1 Kommentar postet d. 18-03-10 kl. 14:20. Emne: Hvilken svamp?
Foto af poreflade.

Hvilken svamp? (Foto af poreflade.)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 641)
Besvar | Kommentér

Jette Anitha Hansen

Svaraktivitet:

(3511)
#2 Svar postet d. 18-03-10 kl. 16:55. Emne: Hvilken svamp?
Hej Per, flot dokumentation,så kan det næsten ikke være andet end Broget læderporesvamp.

Mvh Jette.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Per Thomassen
#3 Kommentar postet d. 18-03-10 kl. 17:46. Emne: Hvilken svamp?
Tak for hjælpen Jette Mit ærinde i Kongens Mose var om jeg kunne finde Tranerne,og var så heldig at se ialt 4.Svampen var så en sidegevinst.

Med venlig hilsen

Per.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#4 Svar postet d. 18-03-10 kl. 21:01. Emne: Hvilken svamp?
Njaah Per, Bæltet Læderporesvamp kan ikke afvises, eksemplaret helt nederst til venstre er givetvis Broget, men de øvrige virker meget lyse. Her passer både farve og værten med Bæltet, det afgørende kendetegn er at Bæltet L. har tykkest kdød ved basis og ikke ens tyndt som på Broget, iøvrigt passer den kødtykkelse du angiver også bedst på Bæltet, du bliver nok nødt til at checke om den er kileformet altså tykkest ved basis (= Bæltet L.) eller ens tyndt = Broget L.

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Per Thomassen
#5 Svar postet d. 18-03-10 kl. 22:22. Emne: Hvilken svamp?
Ja Torbjørn,jeg har igen haft en skydelære på,og tykkelsen 0,5 cm.både på den mørke og den lyse er ens helt til basis, der er kun tale om forskelle i brøkdele af milimeter. Jeg var selv i tvivl om det var to forskellige svampearter, så jeg tog begge med hjem.Så koklusionen må være at det er Broget Læderporesvamp,men mane tak for dine bemærkninger

Med venlig hilsen

Per.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#6 Svar postet d. 19-03-10 kl. 05:58. Emne: Hvilken svamp?
Hej Per

Tak for din indsats - lad os lade den stå ved Broget Læderporesvamp, så har jeg også lært noget om dens variation

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Per Thomassen
#7 Kommentar postet d. 19-03-10 kl. 10:45. Emne: Hvilken svamp?
Torbjørn, jeg uploader et foto der viser et tværsnit gennem de to svampe.

Der er vel ikke tvivl om, at den MØRKE er Broget Læderporesvamp, hattykkelse,farve og runde til kantede porer passer på denne.

Den LYSEBRUNE er der måske tvivl om, hattykkelsen er en smule tykkere mod basis, farven på hatoverfladen passer på illustrationen af Bæltet Læderporesvamp i Danmarks Svampe,porerne er runde til kantede og ikke runde som beskrevet i Danmarks Svampe for Bæltet Læderporesvamp.

NB. Porerne er fuldstædig ens i de to svampe.

Jeg er meget glad for den hjælp jeg får og håber ikke jeg er for besværlig

Med venlig hilsen

Per

Hvilken svamp? (Torbjørn, jeg uploader et foto der viser et tværsnit gennem de to svampe.
 Der er vel ikke tvivl om)
Klik på billedet for original størrelse (1024 x 768)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#8 Svar postet d. 19-03-10 kl. 11:13. Emne: Hvilken svamp?
Tak for den fine dokumentation Per, og det er overhovedet ikke til besvær, det er kun tiden det ind imellem kniber med.

Den mørke er klart Broget Læderporesvamp

Da den anden passer på bæltet i farverne samt på at kødet er (omend kun lidt) tykkere i basis, gør at jeg er sikker på at den sidste ER Bæltet Læderporesvamp

Dine indstruktive fotos bør i galleriet, nu kan vi alle se forskellene på de to arter

mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#9 Svar postet d. 19-03-10 kl. 11:13. Emne: Hvilken svamp?
Tak for den fine dokumentation Per, og det er overhovedet ikke til besvær, det er kun tiden det ind imellem kniber med.

Den mørke er klart Broget Læderporesvamp

Da den anden passer på bæltet i farverne samt på at kødet er (omend kun lidt) tykkere i basis, gør at jeg er sikker på at den sidste ER Bæltet Læderporesvamp

Dine indstruktive fotos bør i galleriet, nu kan vi alle se forskellene på de to arter

mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator