Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
1. oktober 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jørgen Hugo Jensen
Er dette Broget læderporesvamp - eller hvilken art? (Læst 843 gange) Postet d. 20-03-10 kl. 13:52
Jeg så denne gruppe svampe på en fældet bøgestamme i Marselisborgskoven i sep. 2008. De er mørkebrune/sorte på oversiden med en hvidlig kant, som er meget bølget. Hvor jeg tidligere har set Broget læderporesvamp var de mindre bølget og der var flere zoner med blålig/sorte nuancer, så derfor er jeg lidt usikker.

Er dette Broget læderporesvamp - eller hvilken art? (Jeg så denne gruppe svampe på en fældet bøgestamme i Marselisborgskoven i sep. 2008. De er mørkebrun)
Jørgen Hugo Jensen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Gerner Jensen

Svaraktivitet:

(21)
#1 Svar postet d. 20-03-10 kl. 13:56. Emne: Er dette Broget læderporesvamp - eller hvilken art?
Nu er jeg jo langt fra at være svampeekspert, men jeg synes, det ligner sveden sodporesvamp - se linket HER

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Jette Anitha Hansen

Svaraktivitet:

(3571)
#2 Svar postet d. 20-03-10 kl. 14:40. Emne: Er dette Broget læderporesvamp - eller hvilken art?
Gerner kan sagtens have ret,men det ville være godt med et foto af porerne.

Mvh Jette

Besvar | Kommentér

Tom Smidth

Svaraktivitet:

(305)
#3 Svar postet d. 20-03-10 kl. 20:25. Emne: Er dette Broget læderporesvamp - eller hvilken art?
Hvis du ser på undersiden er det nemt at afgøre om du står med Sveden sodpore eller Broget læderpore.

Sveden sodpore hår lys til mørkere grå poreflade

Broget har hvid til creme poreflade med ret store pore (2-3 pr. mm)Broget læderpore svamps hat er ikke ret tyk (op til 0,6cm) men meget variabel i farverne

Endelig skal du holde øje med Bæltet læderporesvamp som ofte er lidt tykkere (over 1cm ind mod træet) og med finere pore (3-4 pr. mm)

Besvar | Kommentér

Erik Rald

Svaraktivitet:

(1145)
#4 Svar postet d. 20-03-10 kl. 20:30. Emne: Er dette Broget læderporesvamp - eller hvilken art?
Gerner har ret, men husk altid et billede af undersiden.

Besvar | Kommentér

Jørgen Hugo Jensen
#5 Kommentar postet d. 22-03-10 kl. 12:22. Emne: Er dette Broget læderporesvamp - eller hvilken art?
Jeg tog også et billede frontalt på, men pga. at de er taglagte kan man ikke se helt ind i bunden af undersiden, så det eneste man kan se af undersiden ser lyst ud. Jeg har læst lidt på beskrivelserne af svampene og kan se at Sveden sodporesvamp starter ud med en lys/hvidlig poreside. Da fotos af den i mine svampebøger ikke vise den meget markante hvidlige kant troede jeg ikke det kunne være den, men beskrivelserne siger at svampen skulle have den hvidlige kant i vækst, så jeg tror på at det er meget bedre bud end mit eget.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator