Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
29. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Erik Nielsen
Jordtunge? (Læst 1043 gange) Postet d. 21-03-10 kl. 15:14
Ca. 6,5 cm lang som den ligger her. Ragede op mellem visne blade og kom vist fra en mør gren nedenunder. I dag, Buskhede.

Mvh. Erik

Jordtunge? (Ca. 6,5 cm lang som den ligger her. Ragede op mellem visne blade og kom vist fra en mør gren nedenun)
Erik Nielsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (770 x 378)
Besvar | Kommentér

Tom Smidth

Svaraktivitet:

(305)
#1 Svar postet d. 21-03-10 kl. 15:22. Emne: Jordtunge?
Jeg vil mene at det er Kølle stødsvamp du har fundet.

Prøv at kig på overfladen som rummer en del små prikker (mundinger). Knækker du svampen er den hvid indeni.

Jordtunge er en sej lidt slimet fyr.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#2 Kommentar postet d. 21-03-10 kl. 15:34. Emne: Jordtunge?
Jeg er ikke uenig, men Tom, det er kun et par jordtungearter der er klæbrige, langt de fleste er tørre. Erik, voksestedet for din svamp ville være forkert hvis det var en jordtunge, de fleste vokser på overdrev, enkelte i kratskov, f.eks. i muldrige askemoser, og de er jordboende og har dermed ingen forbindelse med begravet træ. Som Tom nævner er det nemt at se forskellene overfladen (med lup). på konsistens og kødfarve.

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Erik Nielsen
#3 Kommentar postet d. 21-03-10 kl. 15:40. Emne: Jordtunge?
Mange tak Tom og Torbjørn.

Jeg har tjekket, og den har begge Toms kendetegn. Så en stødsvamp må det være. Efter at have kigget lidt på dem kunne jeg dog tænke mig at vide hvorfor kølle og ikke slanke stødsvamp, som ligner bedre på billederne herinde? Ahorn er det almindeligste løvtræ i nærheden, men andre kan ikke udelukkes.

Mvh. Erik

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#4 Svar postet d. 21-03-10 kl. 15:51. Emne: Jordtunge?
Jeg tør ikke afgøre det, Stødsvampe er bestemt ikke min stærke side, jeg vil sende tråden til Thomas Læssøe når han kommer hjem (han er på ferie i øjeblikket).

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Aksel Jørgensen

Svaraktivitet:

(3016)
#5 Svar postet d. 25-03-10 kl. 13:57. Emne: Jordtunge?
Kølle Stødsvamp er hård/sej og svær at knække - Slank Stødsamp er sprød og let at knække

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Erik Nielsen
#6 Kommentar postet d. 26-03-10 kl. 17:51. Emne: Jordtunge?
Mange tak Aksel

Så er jeg ikke i tvivl. Slank Stødsvamp.

Den ene gik i stykker for mig da jeg forsigtigt tog den op.

Mvh. Erik

Besvar | Kommentér

Tom Smidth
#7 Kommentar postet d. 26-03-10 kl. 18:26. Emne: Jordtunge?
Slank stødsvamp plejer jeg at finde på ask = et ret fugtigt voksested.

Passer det her?

Besvar | Kommentér

Erik Nielsen
#8 Kommentar postet d. 26-03-10 kl. 19:03. Emne: Jordtunge?
Ask er der ikke lige der omkring, men temmelig fugtigt jo. Det er en ganske lille lavning (ca. 2 m. diameter) et fugtigt sted i forhold til omgivelserne, der aldrig bliver ramt af sol. Tæt på en gammel brønd som vi fik vand fra indtil for få år siden. Ahorn, bøg, bævreasp, eg, røn, birk eller skovfyr mm. er det mest sandsynlige.

Mvh. Erik

Besvar | Kommentér

Frank Desting

Svaraktivitet:

(1126)
#9 Svar postet d. 26-03-10 kl. 19:32. Emne: Jordtunge?
Ja, det er Slank Stødsvamp - se linket HER

Henrik Mathiassen har netop i dag (26/3-2010) vist mig mange frugtlegemer af den på netop Ahorn i Nørreskoven.

Hilsen

Frank

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator