Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. januar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Navn Forum -> Padder og krybdyr -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Henrik Bringsøe
Paddetur til Køges skove i det tidligste forår (Læst 3354 gange) Postet d. 23-03-10 kl. 17:10
Nogle ville måske mene, at denne tråd hører hjemme i "Dagens naturoplevelse"? Jeg foretrækker nu at placere den i padde- og krybdyrforumet, da den udelukkende handler om padder, og her vil herpetologiinteresserede som udgangspunkt kigge efter nye tråde!

Hvert forår afholder jeg for DN Køge en cykletur til en række vandhuller i skovene vest for Køge. Dette forår var turen sat til søndag den 21. marts. Normalt ville jeg ikke kalde 21. marts for "det tidligste forår", men vinteren bare fortsatte og fortsatte indtil midten af marts. Én uge forinden var vandhullerne totalt frosne, og skovvejene var flere steder svært fremkommelige pga. is, sne og mudder, men jeg gennemførte alligevel turen, dog uden annoncering i lokalaviserne i ugen op til turen:

- se linket HER

Det kunne blot blive en "alternativ skovtur" med lidt gode oplevelser i form af f.eks. fugle, mus og en edderkop!

Men ugen op til turen blev meget lunt med tocifrede temperaturer, og fredag den 19. marts observerede jeg om natten salamandre og springfrøer på og ved den tykke is - se linket HER og - se linket HER og - se linket HER

Når turen nu også kaldes en springfrøtur, er det vist naturligt at lægge ud med et billede af en springfrø, endda en hun fra netop denne tur.

Paddetur til Køges skove i det tidligste forår (Nogle ville måske mene, at denne tråd hører hjemme i "Dagens naturoplevelse"? Jeg foretrækker nu at )
Foto: Henrik Bringsøe
Klik på billedet for original størrelse (750 x 500)
Kommentér

Henrik Bringsøe
#1 Kommentar postet d. 23-03-10 kl. 17:17. Emne: Paddetur til Køges skove i det tidligste forår
Der plejer at være mange deltagere, der tropper op på deres cykler. I godt vejr har der været over 30 deltagere, både børn og voksne. Men denne gang var der rekord få, da vi var blot tre deltagere! Havde vi valgt at tage chancen og annoncere den i de lokale aviser i den forgangne uge, havde der sikkert været flere, men vi frygtede, at risikoen for ufremkommelige stier og totalt frosne vandhuller ville være for stor. Heldigvis holdt den forudsigelse ikke stik, men jeg kunne godt have undt flere at få den gode oplevelse, som vi tre fik.

På dette billede ses fra venstre undertegnede, Mourits Løvholt og hans mor Kira Løvholt. Jeg har kendt Mourits i en del år, og han er en vældig entusiastisk knægt, når der byder sig en mulighed for at kigge efter padder og krybdyr i felten!

Paddetur til Køges skove i det tidligste forår (Der plejer at være mange deltagere, der tropper op på deres cykler. I godt vejr har der været over 3)
Kommentér

Henrik Bringsøe
#2 Kommentar postet d. 23-03-10 kl. 17:21. Emne: Paddetur til Køges skove i det tidligste forår
Vi lagde ud ved selve Køges vestlige udkant, nærmere betegnet ved Ellemarkskolen, hvor et dobbeltvandhul bruges i undervisning og til rekreative formål i øvrigt - se linket HER

Der var stadig megen is i vandet, hvilket ikke fremgår så tydeligt af billedet, men efter det pludselige tøvejr steg vandstanden ca. 15 cm, hvilken betød, at der de fleste steder var is enten i overfladen eller 15 cm under vandspejlet. I baggrunden af dette billede ses Ellemarkens boligblokke.

Vandhullet (eller vandhullerne) blev i øvrigt oprenset i 2009. Der har været mange hundestejler i vandhullet, idet fisk meget ofte udsættes i vandhuller, der besøges flittigt af børn.

Paddetur til Køges skove i det tidligste forår (Vi lagde ud ved selve Køges vestlige udkant, nærmere betegnet ved Ellemarkskolen, hvor et dobbeltvan)
Kommentér

Henrik Bringsøe
#3 Kommentar postet d. 23-03-10 kl. 17:24. Emne: Paddetur til Køges skove i det tidligste forår
Selvom det de fleste steder var svært at ketsje i det isfyldte vandhul, lykkedes det os dog at fange én springfrø (han). Mange flere padder befandt sig givetvis under isen. Frøen havde slet ikke springfrøens vanlige smukke farve, som ofte opleves i landfasen. I yngletiden er mange springfrøer mørkebrune, og de er slimede. Tre dage forinden havde Rune Stegmann Hansen fundet nogle få lille vandsalamander og springfrø i dette vandhul.

Paddetur til Køges skove i det tidligste forår (Selvom det de fleste steder var svært at ketsje i det isfyldte vandhul, lykkedes det os dog at fange)
Kommentér

Henrik Bringsøe
#4 Kommentar postet d. 23-03-10 kl. 17:28. Emne: Paddetur til Køges skove i det tidligste forår
Netop som vi nåede den sydøstligste del af Krageskov, så vi to overkørte skrubtudser. Jeg havde egentlig ikke forventet, at skrubtudserne var kommet frem så kort tid efter den stærke frosts ophør. Men det er meget muligt, at den tidlige tilsynekomst kan have været en undtagelse. Måske har deres overvintringssted på skovbunden været lunt og solbeskinnet, så de er blevet "vækket" tidligt?

Andre steder på ruten, som vi fulgte denne dag, plejer vi at se en del skrubtudser, men dér så vi ingen i dag.

Paddetur til Køges skove i det tidligste forår (Netop som vi nåede den sydøstligste del af Krageskov, så vi to overkørte skrubtudser. Jeg havde egen)
Kommentér

Henrik Bringsøe
#5 Kommentar postet d. 23-03-10 kl. 17:33. Emne: Paddetur til Køges skove i det tidligste forår
I dette hjørne af Krageskov besøgte vi det første egentlige skovvandhul (i et bryn); jeg kalder det "Skiltehullet". Som det eneste vandhul på turen var Skiltehullet isfrit, hvilket skyldes, at det har en konstant (men normalt lille) tilførsel af vand fra den tilstødende mark, og vel også at det er temmelig soleksponeret.

Der var flere padder i form af lille vandsalamander og springfrø. Og til vores overraskelse observerede vi 5 ægklumper af springfrø, som alle var helt friske, dvs. fra natten forinden! Vandet var desværre uklart pga. de store mængder smeltevand, der flyder til fra pløjemarken.

Paddetur til Køges skove i det tidligste forår (I dette hjørne af Krageskov besøgte vi det første egentlige skovvandhul (i et bryn); jeg kalder det )
Klik på billedet for original størrelse (750 x 563)
Kommentér

Henrik Bringsøe
#6 Kommentar postet d. 23-03-10 kl. 18:04. Emne: Paddetur til Køges skove i det tidligste forår
Ved det andet vandhul i Krageskov (igen i bryn) ses Mourits fiske efter padder, og han har fået en del vandpest i nettet. Denne gang drejede det sig om springfrø og lille vandsalamander.

Paddetur til Køges skove i det tidligste forår (Ved det andet vandhul i Krageskov (igen i bryn) ses Mourits fiske efter padder, og han har fået en d)
Kommentér

Henrik Bringsøe
#7 Kommentar postet d. 23-03-10 kl. 18:20. Emne: Paddetur til Køges skove i det tidligste forår
Men fra dette vandhul vil jeg fokusere på en smuk ægfyldt hun af springfrø, der netop var ankommet til vandhullet. Det er det samme individ, som jeg indledte tråden med.

Paddetur til Køges skove i det tidligste forår (Men fra dette vandhul vil jeg fokusere på en smuk ægfyldt hun af springfrø, der netop var ankommet t)
Kommentér

Henrik Bringsøe
#8 Kommentar postet d. 23-03-10 kl. 18:31. Emne: Paddetur til Køges skove i det tidligste forår
Og så udsætter jeg damen for endnu en "skudsalve", denne gang har jeg faktisk bevæget mig lidt længere ned end frøhøjde!

På billedet bemærkes nogle tydelige kendetegn for springfrø:

- Trommehinden er stor og sidder tæt på øjet.

- Masken (den mørke tegning ved øjet) når bagtil forneden stort set kun ned til munden (dvs. linjen, der opstår, hvis vi forlænger munden bagud). Hos butsnudet frø og spidssnudet frø når masken i reglen væsentligt neden for denne linje.

- Frøens generelt slanke statur, skønt denne "matrone" er meget tyk!

Jeg er overbevist om, at frøen næste nat blev omklamret af en han og fik afsat sine æg, som straks blev befrugtet.

Når det er sket, er hunnens opgave i forbindelse med forårets forplantning løst, og den forlader vandhullet efter at have været der i få timer. Hannerne bliver derimod i vandhullet i lang tid, måske et par måneder. En han lader sig bestemt ikke nøje med kun at befrugte én hun - næh, det gælder om at få spredt sit arvemateriale så effektivt som muligt, hvorfor fleste mulige hunner skal parres!

Paddetur til Køges skove i det tidligste forår (Og så udsætter jeg damen for endnu en "skudsalve", denne gang har jeg faktisk bevæget mig lidt længe)
Kommentér

Henrik Bringsøe
#9 Kommentar postet d. 23-03-10 kl. 19:40. Emne: Paddetur til Køges skove i det tidligste forår
Cykleturen fortsætter et par km vestpå. Vi passerer Sydmotorvejen og kommer til det skovområde, der hedder Åshøje Overdrev, hvor også Frijsenborgsletten befinder sig. Netop på denne slette har vi det første mål i skoven. Et stort vandhul med en stor ø i midten. Som det fremgår af billedet, var det meste af overfladen frosset, men igen var der isfrit ved bredderne. Og nok så vigtigt var, at der er flere grøfte og småbække, der løber til og fra vandhullet (i alt fem!). De er helt isfrie, og viste sig i dag at være glimrende mikrohabitater for padder. Der er en del fisk, men der er alligevel nok skjulesteder for padderne, så de kan overleve.

Her fandt vi springfrø, lille vandsalamander, stor vandsalamander samt én druknet og delvis opløst butsnudet frø. Underforstået adskillige individer af de tre førstnævnte arter. I vandhullet yngler også skrubtudse, men den ankommer givetvis senere.

Traditionelt har dette vandhul vist sig at være relativt koldt i det tidlige forår, og isen er i reglen længere tid om at smelte her.

Paddetur til Køges skove i det tidligste forår (Cykleturen fortsætter et par km vestpå. Vi passerer Sydmotorvejen og kommer til det skovområde, der )
Klik på billedet for original størrelse (700 x 467)
Kommentér

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator