Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Eva Olsen
læderporesvamp (Læst 490 gange) Postet d. 29-03-10 kl. 10:43
Denne voksede på stammer, der var temmelig omsat og uden bark. Det kan altså være hvadsom helst der er vært. Skoven rummer mange lind, eg, birk, samt har tidligere rummet nåletræer. Det er nok Sønderjyllands urskov. Alt virker selvsået. Intet er på række. Stammen var dog ikke tykkere end at det godt kan være birk.

Den er fin filtet, og meget tykkere ved tilhæftningspunktet end yderst i hatranden.

Kan man sige om det er puklet læderporesvamp?

læderporesvamp (Denne voksede på stammer, der var temmelig omsat og uden bark. Det kan altså være hvadsom helst der )
Eva Olsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Eva Olsen
#1 Kommentar postet d. 29-03-10 kl. 10:44. Emne: læderporesvamp
-

læderporesvamp (-)
Eva Olsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#2 Svar postet d. 29-03-10 kl. 12:01. Emne: læderporesvamp
Puklet er ok, ikke mindst på grund af de langstrakte porer!

mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Eva Olsen
#3 Kommentar postet d. 29-03-10 kl. 13:02. Emne: læderporesvamp
Tak Torbjørn - jeg var ikke 100 % sikker - og det skal man jo være før man indtaster observationerne

Besvar | Kommentér

Erik Rald

Svaraktivitet:

(1145)
#4 Svar postet d. 29-03-10 kl. 13:58. Emne: læderporesvamp
Jeg tror også, at det er Puklet Læderporesvamp, som fint kan vokse på birk, som på billedet her. Melby Overdrev 20.3.2009.

Det rødfarvede porelag leder tanken hen på Rødmende Læderporesvamp, som godt kan have runde porer. Sporerne er 2 gange så lange som brede hos Puklet, 3 gange så lange som brede hos Rødmende, det må være det sikreste kendetegn.

læderporesvamp (Jeg tror også, at det er Puklet Læderporesvamp, som fint kan vokse på birk, som på billedet her. Mel)
Erik Rald har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#5 Svar postet d. 29-03-10 kl. 14:10. Emne: læderporesvamp
En anden forklaring på de røde pletter kunne være at den er angrebet, jeg har således ladet mig fortælle at der findes en mikroskopisk bævresvamp uden selvstændige frugtlegemer, der kan lave sådan noget, men det vil jeg dog ikke påtage mig at undersøge

Besvar | Kommentér

Eva Olsen
#6 Kommentar postet d. 29-03-10 kl. 14:18. Emne: læderporesvamp
Som det også set til venstre på første billeder var de angrebet af "rustlignende pletter" hist og pist. Jeg synes at den er voldsom tyk mod tilhæftningsstedet i forhold til de rødmende læderporesvampe, jeg har fået bestemt tidlige, men passer med de puklede

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator