Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Fotografering og digiscoping -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Peter Hansen
Hjælp med valg af extender (Læst 1892 gange) Postet d. 02-04-10 kl. 19:02
Hej,

Jeg har et Canon Eos400D kamera og et Canon Zoom Lens EF 70 - 300mm 1:4 - 5.6 IS USM objektiv.

Jeg kunne godt tænke mig, at bruge en Extender til dette objektiv.

Jeg har en del spørgsmål omkring dette.

1. kan det lade sig gøre?

2. Hvilken extender kan bruges, hvor jeg bibeholder muligheden for autofokus?

3. Hvis mit objektiv forlænges med en faktor 1.6 og extenderen t.ex forlænger med 1.4 er det så korrekt forstået at den længste brændvidde vil være 672mm?

Tak for hjælpen.

Peter

Besvar | Kommentér

Stig Linander

Svaraktivitet:

(40)
#1 Svar postet d. 02-04-10 kl. 20:42. Emne: Hjælp med valg af extender
Glem det!

Autofokus vil ikke virke på blændere mindre end 5.6 (jo højere blændetal, jo mindre blænde). En 1.4x converter vil ikke alene forøge brændvidden med en faktor 1.4, men også forøge blændetallet med faktoren 1.4, d.v.s. blænden bliver mindre end 5.6.

For at bevare autofokus med en 1.4x converter, skal objektivet mindst have en lysstyrke (største blænde) på 4.

Jeg går ud fra at de 1.6 er crop-faktoren - det at billed-chippen er 1.6 gange mindre end filformatet 24x36 mm. Men brændvidden er stadig det der står på objektivet uanset crop-faktoren.

M.v.h.

Stig.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Kim Biledgaard

Svaraktivitet:

(74)
#2 Svar postet d. 02-04-10 kl. 22:55. Emne: Hjælp med valg af extender
Til spørgsmål 3: Korrekt at brændvidden fysisk selvfølgelig ikke ændres. Men i sammenligningen mellem en fullframe (24x36) og APS-C sensor så er regnestykket korrekt!

Stig har allerede nævnt det: nul autofokus med extender på dette objektiv. Og generelt med zoomer: Ikke alle giver lige god billedkvalitet med en extender.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ib Fagerlund
#3 Kommentar postet d. 06-04-10 kl. 20:21. Emne: Hjælp med valg af extender
Jeg kan tilslutte mig at zoom og TC er en dårlig blanding. Jeg forsøgte mig forleden med en 1.4x på min 18-200 VR. Det var en katastrofe. Den ellers glimrende optik kunne slet ikke tegne skarpt. Detaljerne forsvinder/bliver udvisket.

Jeg har også på fornemmelsen at VR kun gør sagen værre. Det ser ud som om 8 ud af ti frames er rystede, selv om lukkertiden burde være rigelig hurtig. Har andre samme erfaring med VR/IS og tele-convertere?

mvh

Ib

Besvar | Kommentér

Kim Biledgaard

Svaraktivitet:

(74)
#4 Svar postet d. 06-04-10 kl. 20:56. Emne: Hjælp med valg af extender
Jeg har ikke oplevet at TC skulle have indvirkning på IS/VR. Tværtimod er IS/VR bare en endnu bedre idé, når brændvidden forøges! Jeg bruger rutinemæssigt min 500/4 IS sammen med en 1.4 TC med absolut glimrende resultat.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Ib Fagerlund
#5 Kommentar postet d. 06-04-10 kl. 21:06. Emne: Hjælp med valg af extender
Godt at vide, Kim.

Tak

Ib

Besvar | Kommentér

Steen Højmark-Jensen
#6 Kommentar postet d. 12-04-10 kl. 08:03. Emne: Hjælp med valg af extender
Hej

Jeg har samme erfaringer med min Canon 300mm L f4 & Canon extender 1.4 som Kim, bortset fra at hastigheden er lavere ved brug af autofokus - sådan nogenlunde samme hastighed, som min gamle Canon 70-300 IS, og objektivet tegner ikke helt så skarpt med extenderen (dog stadig væsentlig bedre end 70-300IS), men da dette er målt på flugtskud af fugle, så kan det også skyldes upræcis fokusering...

Vh/steen

Besvar | Kommentér

Kenneth Villefrance
#7 Kommentar postet d. 14-04-10 kl. 09:36. Emne: Hjælp med valg af extender
Hej.

Jeg har 2 stk. extender. C-AF 2x Teleplus MC4 og C-AF1 2x Teleplus MC4.

C-AF modellen,virker kun med manuel fokus, selv på Canon 50mm F1.4

C-AF1 virker med AF på Canon 70-200mm F4 IS. Kamera er 5D MKII.

Mvh

Kenneth

Besvar | Kommentér

Kim Biledgaard

Svaraktivitet:

(74)
#8 Svar postet d. 14-04-10 kl. 10:18. Emne: Hjælp med valg af extender
Disse teleconvertere er af mærket Kenko?? Dem ved jeg meget lidt om, men den manglende autofokus kunne måske have noget at gøre med mangelfuld overførsel af informationer mellem kamera og objektiv?

Men burde Kenko convertere ikke overføre informationerne korrekt? Det troede jeg faktisk!

Besvar | Kommentér

Stig Linander

Svaraktivitet:

(40)
#9 Svar postet d. 14-04-10 kl. 14:02. Emne: Hjælp med valg af extender
Navnet "Teleplus" kunne godt tyde på Kenko.

Nogle 3.parts-convertere overfører signalerne uændrede mellem objektiv og kamera, d.v.s. kameraet får ikke besked på at gange brændvidde og blænde med "forstørrelsesfaktoren". Jeg ved dog ikke om de nævnte Kenko-convertere hører til den kategori.

At AF ikke skulle virke på en 50/1.4 med converter lyder meget meget underligt.

M.v.h.

Stig.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator