Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Fotografering og digiscoping -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Benny Steen Larsen
Konverter til fototubus (Læst 2027 gange) Postet d. 02-05-10 kl. 09:26
Hej!

Jeg har en stereolup med en fototubus med Minolta-fatning, men jeg har et Nikon D40x, så det passer jo ikke sammen. Er der nogen, derved, om og hvor man kan købe en konverter? Og hvad hedder sådan én? Alternativt en Nikon-fatning med et gevind på ca. 31 mm, så kan tubus''en skrues direkte på.

Besvar | Kommentér

Eva Hansen
#1 Kommentar postet d. 02-05-10 kl. 09:56. Emne: Konverter til fototubus
Altså, sådan nogen dimser til at forbinde noget der ellers ikke passer sammen, kaldes en adapter.

Men om du kan få det du søger til kameraet, aner jeg ikke.

mvh Eva

Besvar | Kommentér

Anders Tvevad

Svaraktivitet:

(69)
#2 Svar postet d. 02-05-10 kl. 13:06. Emne: Konverter til fototubus
Nu skriver du ikke nærmere om mærke og model på stereoluppen, så flg. er kun et kvalificeret gæt:

Kamera-adapteren på fototubussen er sandsynligvis en såkaldt T2-adapter. En meget simpel og billig sag med kamerabajonet på den ene side og et stort skruegevind (M42x0.75 42 mm hun-gevind) på den anden side.

Løsninger er i så fald en T2-adapter til Nikon. Den burde kunne skaffes via enhver fotopusher (selvom den unge ekspedient sikkert aldrig har hørt om sådan en dims, der har mere end 50 år på bagen...)

Ellers prøv fx - se linket HER eller - se linket HER

Bemærk, at med Nikon D40x vil kameraets lysmåler måske ikke fungere på et sådant set-up. Måske må du selv prøve dig frem til den passende lukkertid på helt manuel vis. - se linket HER

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Benny Steen Larsen
#3 Kommentar postet d. 02-05-10 kl. 20:27. Emne: Konverter til fototubus
En T2-adapter. Ja, så blev jeg da noget klogere. Det lyder som det rigtige. Kigger mig lidt omkring og ser, om der er noget, der ligner noget, der kan bruges. Stereoluppen er fra Gundlach. Der står ikke noget på tubussen, men den er købt sammen med luppen.

Besvar | Kommentér

Stig Linander

Svaraktivitet:

(40)
#4 Svar postet d. 02-05-10 kl. 20:36. Emne: Konverter til fototubus
Der findes et hav af mindre firmaer der sælger adaptere i enhver tænkelig afskygning. Et par stykker:

SRB-Griturn - se linket HER - dér har jeg selv handlet helt problemfrit

Novoflex - se linket HER

EnjoyYourCamera.com - se linket HER

De ovennævnte er alle bosiddende i EU - så slipper du for bøvl med told og moms. Uden for EU er der bl.a.:

Cameraquest - se linket HER

Haoda - se linket HER

M.v.h.

Stig.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Peter Krogh
#5 Kommentar postet d. 02-05-10 kl. 20:45. Emne: Konverter til fototubus
Du kan også købe den her: - se linket HER

Mvh

Peter

Besvar | Kommentér

Jørn Bittcher
#6 Kommentar postet d. 02-05-10 kl. 20:53. Emne: Konverter til fototubus
Benny,

Jeg ved ikke hvordan Gundlachs fototubus er konstrueret, men hvis den har et gevind på 31mm mod kamerafatningen, så er det altså ikke en T2-adapter du mangler, for T2 er 42mm som Anders nævner.

hilsner, Jørn.

Besvar | Kommentér

Anders Tvevad
#7 Kommentar postet d. 02-05-10 kl. 22:15. Emne: Konverter til fototubus
Måske er det værd at konsultere Gundlach selv - de har da noget, der er til fotobrug, fx - se linket HER og - se linket HER

Tubusen skulle passe i bredden til T2-adapteren: - se linket HERvnr/110360/

Lige præcis til dette formål er det overflødigt og ikke en god idé med en objektivadapter, som foreslået af Stig. De er beregnede til at kunne montere objektiver af mærke A på kameraer af mærke B, når man er bundet af bajonet-typen på objektivet. Det er man ikke her, hvor bajonetten frit kan vælges i form af en T2-adapter.

Besvar | Kommentér

Benny Steen Larsen
#8 Kommentar postet d. 03-05-10 kl. 14:28. Emne: Konverter til fototubus
Tusind tak for en masse konstruktive svar på et åbenbart ret simpelt problem.

De 31 mm er diameteren på det indvendige gevind på tubussen. Det viser sig, at den kan skilles ad, og så åbenbarer der sig et udvendigt gevind på 42 mm, der altså passer i en standard T2-adapter.

Reelt skal jeg altså bare udskifte min Minolta T2-adapter med en Nikon én af slagsen.

Bagefter kommer så udfordringen med at få kameraet til at tage korrekt belyste og skarpe fotos gennem tubussen, men det er en anden sag. Først skal jeg lige have sat skidtet sammen.

Tak for hjælpen!

Besvar | Kommentér

Stig Linander

Svaraktivitet:

(40)
#9 Svar postet d. 03-05-10 kl. 19:28. Emne: Konverter til fototubus
Du skal lige være opmærksom på, at der er TO forskellige 42mm-gevind indenfor foto. Det ene er det til T2-adaptere - det har 0.75mm stigning. Det andet er M42-gevindet (også kaldet Contax eller Pentax gevindet) - det har 1.0mm stigning. Forsøger du at skrue det ene gevind ind i det andet, ødelægger du med stor sandsynlighed begge gevind.

M.v.h.

Stig.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator