Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
30. marts 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fotografering og digiscoping -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Bent Gravesen
Kuglehoved kontra videohoved. (Læst 1532 gange) Postet d. 03-05-10 kl. 17:43
I en anden tråd tales der om at Manfrotte ikke er stabilt og stærkt nok det 4kg. grej. Ok det skal jeg så ikke lige bruge. Men jeg har altid brugt videohoved, Velbon fra 1978 og det er slidt så er der nogen som har erfaring med - se linket HER og Manfrotto 190XPROB.

Ib roser stativet og det ser for mig rimeligt ud. Det skal kune gå i "Dybden" machro og også håndtere en 80 - 400 mm. zoom.

Mvh. Bent.

Besvar | Kommentér

Ard Jongsma

Svaraktivitet:

(1)
#1 Svar postet d. 11-05-10 kl. 15:32. Emne: Kuglehoved kontra videohoved.
Hej Bent. Jeg har hovedet og brugt det på en 055XPROB men vil fraråde hovedet til store kombinationer af kamera/objektiv. Stativet fejler ikke noget. Men hovedet har alt for mange forbidelsesled til at være stabilt ved tung belastning. Det er et meget fint hoved, bare ikke til lige dette formål. Når det er sagt ville jeg uden tøven bruge det til min 80-400 (som jeg ikke betragter som tungt :D) med en kamera som er lidt mindre end de største pro-modeller eller til makro og det er jo det du skriver om. Med 80-400 bruger jeg hovedet forholdsvis løst og tænder for VR. Til Makro er det fint, bortset fra at det ikke er særlig manoeuvredygtig. Bruger du en 105VR? Den har jo ikke konstant brændvidde og det kan give problemer når du fokuserer eller flytter stativet lidt. Jeg sørger som regel bare for at tage billedet en tænd for stort og skærer til på computeren. Har brugt hovedet meget med D700 og 200mm og det virkede fint. Til D3/500mm er hovedet ikke "stift" nok.

Til sidst er Manfrottos midtersøjleudklapsystem for at komme tættere på jorden ikke noget jeg er særligt begejstret for. Jeg købte en kort midtersøjle som ekstra og har aldrig set tilbage.

Håber det hjælper.

Ard

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Bent Gravesen
#2 Kommentar postet d. 12-05-10 kl. 08:13. Emne: Kuglehoved kontra videohoved.
Meget fin info, tak for det. Jo det skal bruges til D700, 80 - 400, 105 VR, 14 - 24 og 24 - 70. Undtagen 105 VR er det jo lidt tunge optikker men det bliver lige omkring 2 kg. stativ og hoved skal håndtere. Tak igen.

Mvh. Bent.

Besvar | Kommentér

Ard Jongsma

Svaraktivitet:

(1)
#3 Svar postet d. 12-05-10 kl. 11:46. Emne: Kuglehoved kontra videohoved.
Hej igen,

Hvis det kun er til de objektiver, så tror jeg ikke vægten er et problem. Det er det hos mig kun hvis jeg prøver at skrue 500mm røret på den. Det går ikke. Og problemet med 105mm brændvidden bliver jo ikke anderledes på et andet stativ eller hoved. Hvis du bor i området skal du være velkommen til at prøve min inden du køber.

Ard

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Lars Klottrup
#4 Kommentar postet d. 12-05-10 kl. 12:12. Emne: Kuglehoved kontra videohoved.
Manfrotto kuglehovedet kunne ikke klare vægten af min Nikon 200-400 VR med 1.4 extender på Nikon D200.

Jeg skiftede til Manfrotto 804RC2 på stativ 055XPROB og har siden ingen problemer haft. Det er bare kram!

Besvar | Kommentér

Ard Jongsma

Svaraktivitet:

(1)
#5 Svar postet d. 12-05-10 kl. 12:33. Emne: Kuglehoved kontra videohoved.
OK, wow... Ja, den ligger jo i den tunge ende

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Bent Gravesen
#6 Kommentar postet d. 12-05-10 kl. 15:27. Emne: Kuglehoved kontra videohoved.
Tak Lars, det ser fornuftigt ud. Frygter lidt et kuglehoved og det hoved du viser ser rigtigt ud for mig.

Mvh. Bent.

Besvar | Kommentér

Søren Klostergaard

Svaraktivitet:

(5)
#7 Svar postet d. 15-06-10 kl. 16:01. Emne: Kuglehoved kontra videohoved.
I stedet for kuglehoved eller videohoved vil jeg helt klart anbefale et hoved af gimbal typen. Jeg kan anbefale Manfrotto 393, som er noget billigere end fx det amerikanske Wimberley. Desuden har Manfrotto en perfekt quick release plade. Jeg bruger Manfrottoen til min 500mm f4, og jeg kan meget let følge en fugl i flugten.

Søren

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator