Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Yvonne Engmann
Er dette svamp eller er det snylter? (Læst 883 gange) Postet d. 05-05-10 kl. 09:56
Hej

Jeg var på besøg hos min nabo og vi var ude og kigge på hendes have. I hendes have stod denne buks, som plejer at være så flot, men i år var kun halvdelen af busken sprunget ud og resten så ud til at være død. Der sad "svampe" på de grene som var døde. Hvilken slags "svampe" er det? Det ser ud somom det smitter,

Billederne er ikke lige de bedste, taget med mobil.

På forhånd tak

Yvonne Engmann

Er dette svamp eller er det snylter? (Hej
Jeg var på besøg hos min nabo og vi var ude og kigge på hendes have. I hendes have stod denne b)
Foto: yvonne engmann
Besvar | Kommentér

Yvonne Engmann
#1 Kommentar postet d. 05-05-10 kl. 09:58. Emne: Er dette svamp eller er det snylter?
her er et foto til

Er dette svamp eller er det snylter? (her er et foto til)
Yvonne Engmann har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#2 Svar postet d. 05-05-10 kl. 10:50. Emne: Er dette svamp eller er det snylter?
Hej Yvonne

Jeg beklager, men det er ikke muligt at sige noget om hvilken svamp der kan være tale om ud fra de foreliggende oplysninger. Bestemmelse af snyltesvampe vil kræve gode nærbilleder, og som regel mikroskopi og ekspertkendskab i snyltesvampe.

med venlig hilsen

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Yvonne Engmann
#3 Kommentar postet d. 05-05-10 kl. 18:18. Emne: Er dette svamp eller er det snylter?
hej

ja foto er ikke specielt gode, men jeg tror selv at det er en snylte lign. ting. Jeg har set dem på en hæk idag ved Grenå Bibliotek. Og inderst inde så tror jeg at det er den hårde vinter der har sat sine spor. For det er noget som "dræber" planten.

Ellers tak fordi du ville bruge lidt tid på det.

Hilsen Yvonne

Besvar | Kommentér

Jens Ockelmann
#4 Kommentar postet d. 06-05-10 kl. 20:04. Emne: Er dette svamp eller er det snylter?
Kære Yvonne

Det eneste, jeg kan se på grenene er laver. Jeg kan ane en gul Almindelig Væggelav samt nogle grågrønne nogle, der ikke kan bestemmes ud fra fotoet.

Laver er ikke snyltere.

De bruger blot grenene (eller sten eller hustage) som underlag. Laver er svampe, der huser alger i sig, så laven selv kan producere sukkerstoffer.

Til gengæld tyder de på, at din nabos ribes-busk har skrantet i nogen tid. Årsagen til det kan jeg ikke sige noget om.

Hilsen Jens

Besvar | Kommentér

Yvonne Engmann
#5 Kommentar postet d. 07-05-10 kl. 08:20. Emne: Er dette svamp eller er det snylter?
hej Jens

Tak for svar. Det er så rart, når man blive lidt kloger på naturen, det kan jeg så fortælle min nabo.

Hilsen Yvonne

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator