Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
7. april 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Udenlandsk natur -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Solveig Salomonsen
Sommerfugle i Norge og Sverige (Læst 1698 gange) Postet d. 25-05-10 kl. 07:06
I juni måned skal jeg en tur til Sverige og Norge - kan nogen anbefale nogle gode sommerfuglesteder, vil jeg blive glad. (Jeg er ikke samler, kun fotograf)

hilsen Solveig

Kommentér

Uffe Terndrup
#1 Kommentar postet d. 25-05-10 kl. 17:11. Emne: Sommerfugle i Norge og Sverige
Hej

Jeg vil klar anbefale en tur med overvejende svenske biotoper, hvis du vil se insekter og fugle. Vi var i 2009 i Telemarken, vi så ikke flere insekter eller fugle på en uge end jeg så på 5min i Løvenholm, da jeg kom hjem.

Der er til gengæld utroligt smukt i Norge, vi var i Fyrresdalen og Dalen i juni og der var langt mellem turister. Husk et Mastercard, Visakort kan ikke bruges mange steder i Norge, men ellers i hele EU samt Tyrkiet.

Sälen og mange steder tæt på den norske grænse, ellers er der godt alle steder i Sverige, Øland er særlig god og naturligvis Gotland.

Vi ved meget nøje, hvor vi skal lede efter spesefikke arter enten (Hele EU + Tyrkiet) fra kollegaer, og ellers kan et detaljeret kort være en stor hjælp, og så bruge sin intuition og sund fornuft.Hvis det er varmt kan vandhuller, eller steder hvor der har gået husdyr, og besørget være rigtig gode. Vi brugte Surströmning (rådden sild, svensk dåsefisk) i Polen.

Kommentér

Solveig Salomonsen
#2 Kommentar postet d. 25-05-10 kl. 19:14. Emne: Sommerfugle i Norge og Sverige
hej Uffe

Nej jeg er godt klar over at Sverige er nemmere hvad sommerfugle angår, Øland har jeg besøgt nogle gange og der er jo ganske fantastisk, Gotland har jeg tilgode, men jeg får nok ikke lov til at dyrke min særinteresse i alle ugerne - så derfor et forsøg på en genvej via FogN. Jeg er forholdsvis ny i sommerfuglefotografering men helt bidt af det og suger al viden til mig.

Tak for dit svar og dine tip, jeg vil bruge dem.

hilsen Solveig

Kommentér

Uffe Terndrup
#3 Kommentar postet d. 30-05-10 kl. 23:56. Emne: Sommerfugle i Norge og Sverige
Hej

Hvis du går rigtig meget op i fotograferingen af sommerfugle, så skal du bruge 2-3 uger nord for polarcirklen( Jeg har det til gode endnu)i godt vejr, gerne så højt mod nord, som du kan kommer, her er der rigtigt meget at komme efter, husk fiskestangen, så er du selvforsynende med mad, det vrimler med dejlige fisk. Der er artikler i vores blad Krataegi/Århus Entomologklub og Nordjysk Entomologklub fra 2-3 ture i området.

Kommentér

Mats H. G. Gustafsson
#4 Kommentar postet d. 31-05-10 kl. 00:48. Emne: Sommerfugle i Norge og Sverige
På Gotland kan man stadig se Parnassius apollo i store mängder, det er jo ellers ikke muligt särlig mange steder. Den kan söges i områder med kalksten tät på overfladens hvor dens födeplante hvid stenurt (Sedum album - på fastlandet S. telephium) findes. En anden god sommerfugle- biotop er lövängen. De bedst bevarede lövänger er oftest "prästänget" som tilhörer prästgården. Der er 90 sogne på Gotland, så der er lidt at välge emellem (plejestatus meget varierende). Jeg tör ikke sige om Gotland er särlig artsrigt, men det er i hvert fald mange sommerfugle (individer) at se, og der er mange ellers själdne arter.

Ellers vil jeg rekommendere Västergötland (provinsen mellem de to store söer Vänern og Vättern). Der findes alt fra kalksten til sur gnejs og generelt en ualmindelig stor variation af naturtyper, af hvilke nogle er själdne f.eks. alvar (et "mini-öland" på Kinnekulle mellem Mariestad og Lidköping) og steppeagtige törre overdrev.

Hvis du tänker fjelde, og er körende i egen bil, tag nordpå til Härjedalen - der findes en meget varierende vegetation og flora fra kalkfjelde (Hamrafjället) til ekstremt sure egne (Rogen-området) med tilsvarende lepidopterologisk variationsbrede. I sumpede skove i lavlandet hvor Peucedanum palustre vokser kan man nok finde f.eks. Papilio machaon, og den er jo altid imponerende.

vh,

Mats

Kommentér

Solveig Salomonsen
#5 Kommentar postet d. 31-05-10 kl. 08:27. Emne: Sommerfugle i Norge og Sverige
Mange tak for jeres svar, jeg glæder mig til turen og håber på lidt succes (og at få overbevist veninden om værdien af at fotografere sommerfugle frem for byture )

mange hilsner Solveig

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator