Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
12. juli 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Michael Filtenborg
Hjælp til indentifikation af Champignon. (Læst 1073 gange) Postet d. 14-08-06 kl. 21:36
Denne fætter, og nogle andre artfæller, står op af en vej, på den anden side af dette græsbælte hvori den vokser er der en rapsmark, jorden lige her omkring har modtaget en del sand og salt i vinteres løb og nogle af svampene stod på noget grus i sandet jord. Størrelsen er i øvrigt omkring 2/3 af en størrelse 45 i diameter.

Hjælp til indentifikation af Champignon. (Denne fætter, og nogle andre artfæller, står op af en vej, på den anden side af dette græsbælte hvor)
Foto: Michael Filtenborg
Kommentér

Michael Filtenborg
#1 postet d. 15-08-06 kl. 14:17. Emne: Hjælp til indentifikation af Champignon.
Ingen der kan hjælpe?

Kommentér

Poul Evald Hansen
#2 postet d. 15-08-06 kl. 14:51. Emne: Hjælp til indentifikation af Champignon.
Hvordan ser undersiden ud?

Vigtigt for bestemmelsen er også:

1. Lamelfarve (hvid, lyserød, brunlig etc.

2. Gulner den vedberøring (enten lysegult eller kraftigt kromgult) eller skifter farve på anden måde.

2. Rødmer kødet, når man brækker i svampen?

3. Har den en udpræget lugt (f.eks. anis/selleriagtigt, ramt/ubehageligt, syrligt, almindelig svampelugt?

Hvis den har ring på stokken, er ringen så kraftig, hængende m.v.?

Det kunne godt være en Strandengs-Champignon; men der skal alså nogle flere oplysninger til. Jeg synes også skællene er for små til Strand-Engschampginon, sammenlign:

- se linket HER

M.v.h.

Poul Evald

Kommentér

Michael Filtenborg
#3 postet d. 15-08-06 kl. 16:05. Emne: Hjælp til indentifikation af Champignon.
Nej der er ikke en strandeng champignon, den fandt jeg dog tæt ved.

der kommer lige et billede til af underside dog ikke samme champignon, men denne er ens med den første.

lugten var ligesom hos en mark champignon dog lidt kraftigere.

Jeg syntes ikke lige den skiftede farve ved hverken berørking eller bræk, men jeg tjekkede det ikke rigtigt.

Ringen er tilsyneladende gledet ned til stokbasis, er hvid og syner ikke af ret meget ( se på billedet)

Hjælp til indentifikation af Champignon. (Nej der er ikke en strandeng champignon, den fandt jeg dog tæt ved.
der kommer lige et billede til )
Kommentér

Poul Evald Hansen
#4 postet d. 15-08-06 kl. 17:50. Emne: Hjælp til indentifikation af Champignon.
Hov, har den ikke dobbelt ring?!

Hvis den har det må det være Vej-Champginon - Agaricus bitorquis, godt nok et usædvanligt skællet individ! Jeg har set den fra næsten glat til ret skællet. Hattenhuden er ofte ret gullig!

M.v.h.

Poul Evald

Kommentér

Poul Evald Hansen
#5 postet d. 15-08-06 kl. 18:14. Emne: Hjælp til indentifikation af Champignon.
Om igen!

Når den er så fibret-skællet kan det ikke være Vej-Champignon!

Den ligner ret godt Knippe-Champignon, Agarimus subperonatus, i Jan Vesterholts Danmarks Svampe, så måske det er den?

Sammenlign:

- se linket HER

Poul Evald

Kommentér

Michael Filtenborg
#6 postet d. 15-08-06 kl. 19:08. Emne: Hjælp til indentifikation af Champignon.
Kan godt passe, for de voksede i små knipper. Jeg oplaoder lige et billed af en anden champignon som jeg mener er en Strandengs-Champignon især grundet hattens udseende. Denne stod direkte i småstenene på den sandede, saltede jord. er det sådan en ?

Hjælp til indentifikation af Champignon. (Kan godt passe, for de voksede i små knipper. Jeg oplaoder lige et billed af en anden champignon som)
Kommentér

Poul Evald Hansen
#7 postet d. 15-08-06 kl. 19:13. Emne: Hjælp til indentifikation af Champignon.
Ja, mon ikke, med den sprukne hat?!

Pou Evald

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator