Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

1. juni 2010

Forslag: Bufo viridis ændres til Bufo variabilis

I 2006 blev offentliggjort en artikel med titlen "Evolution of mitochondrial relationships and biogeography of Palearctic green toads (Bufo viridis subgroup) with insights in their genomic plasticity" skrevet af Stöck og otte andre forskere (udgivet i tidsskriftet Molecular Phylogenetics and Evolution, vol. 41, s. 663-689). Ud fra undersøgelser af mitokondrielt DNA nåede de frem til, at vi har fem arter af grønbrogede tudser i Europa.

Denne konklusion er efterfølgende blevet accepteret i vide kredse. I det store tyske værk "Handbuch der Amphibien und Reptilien Europas" udkom i 2009 et bind om løvfrøer og tudser med accept af de fem arter (førsteforfatter var igen Stöck samt tre medforfattere). Det er også tilfældet i Glandts bog "Taschenlexikon der Amphibien und Reptilien Europas" (2010). På "Amphibian Species of the World" research.amnh.org...index.php anerkendes de fem arter også, men her bruges slægtsnavnet Pseudepidalea, men det er dog omdiskuteret, hvor vidt det "holder vand".

Jeg vil her nævne de fem europæiske arter af grønbrogede tudser (der er endnu flere i resten af Palæarktis). Her har jeg også valgt at inkludere forslag til danske populærnævne, som er direkte oversat fra tysk, ligesom jeg skriver deres geografiske udbredelser (i grove træk):

· Bufo viridis, Grønbroget Tudse: Balkan, vestlige og sydlige Mellemeuropa.

· Bufo variabilis, Østlig Grønbroget Tudse: Tyrkiet, Østeuropa og hele østersøområdet, inkl. Danmark.

· Bufo boulengeri, Nordafrikansk Grønbroget Tudse: I Europa findes den kun på den italienske ø Lampedusa.

· Bufo balearicus, Balearisk Grønbroget Tudse: Italien, Korsika, Sardinien og Balearerne.

· Bufo siculus, Siciliansk Grønbroget Tudse: Kun Sicilien samt nogle omkringliggende småøer.

Selvom B. variabilis, der findes i Danmark, gives populærnavnet Østlig Grønbroget Tudse, mener jeg, at vi herhjemme skal nøjes med fortsat at kalde den blot Grønbroget Tudse, da vi ikke har andre arter i landet. Men når den konkret skal skelnes fra de andre arter, kan vi tilføje "Østlig".

Inden jeg retter det videnskabelige navn i artslisten her på Fugleognatur.dk, vil jeg gerne have en generel accept. Vil min disposition være acceptabel?!

Som sagt mener jeg, at vi fortsat skal bruge slægtnavnet Bufo om alle vores tre tudsearter.

Venligst

Henrik Bringsøe

De senest indberettede arter i Naturbasen: