Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
12. juli 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Lennarth Skov Jensen
Randbæltet hovporesvamp vs. Tøndersvamp (Læst 810 gange) Postet d. 04-06-10 kl. 20:10
Hej.

Rendte i lidt problemer i dag, da jeg stod overfor disse svampe. Først var jeg overbevist om Tøndersvamp, men den lidt gullige rand fik mig til at tænke på Randbæltet hovporesvamp... De voksede på ung væltet bøg, 10-15 cm. i diameter. Kan i hjælpe med ID på disse og med gode karakterer til sikker adskillelse af de to?

Mvh Lennarth

Randbæltet hovporesvamp vs. Tøndersvamp (Hej.
Rendte i lidt problemer i dag, da jeg stod overfor disse svampe. Først var jeg overbevist om T)
Lennarth Skov Jensen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Lennarth Skov Jensen
#1 Kommentar postet d. 04-06-10 kl. 20:10. Emne: Randbæltet hovporesvamp vs. Tøndersvamp
samme

Randbæltet hovporesvamp vs. Tøndersvamp (samme)
Besvar | Kommentér

Lennarth Skov Jensen
#2 Kommentar postet d. 04-06-10 kl. 20:11. Emne: Randbæltet hovporesvamp vs. Tøndersvamp
poreflade ved tryk

Randbæltet hovporesvamp vs. Tøndersvamp (poreflade ved tryk)
Besvar | Kommentér

Tom Smidth

Svaraktivitet:

(305)
#3 Svar postet d. 04-06-10 kl. 23:49. Emne: Randbæltet hovporesvamp vs. Tøndersvamp
Det må være tøndersvamp du har fat i.

Sæt en lighter til randen. Smelter den er det randbæltet hovporesvamp, brænder den er det tøndersvamp.

Randbæltet lugter behageligt, tøndersvamp har ingen egentlig lugt

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3183)
#4 Svar postet d. 05-06-10 kl. 09:58. Emne: Randbæltet hovporesvamp vs. Tøndersvamp
Enig med Tom. Tryk på porefladen bliver gult hos den randbæltede.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Lennarth Skov Jensen
#5 Kommentar postet d. 05-06-10 kl. 17:59. Emne: Randbæltet hovporesvamp vs. Tøndersvamp
Tak for hjælpen Tom og Ole. Også tak for rådene til adskillelse af de to .

Mvh Lennarth

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator