Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
6. august 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Padder og krybdyr -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Bent Staugaard Nielsen
Hvilke æg (Læst 12041 gange) Postet d. 19-08-06 kl. 19:08
Der kan ske meget, når man graver kartofler op i urtehaven. Pludselig dukkede disse æg frem af mulden. Er det helt ved siden af, at jeg gætter på det er æg af Markfirben. De er ca. 1½ cm lange og bløde.

Hvilke æg (Der kan ske meget, når man graver kartofler op i urtehaven. Pludselig dukkede disse æg frem af mulde)
Foto: Bent Staugaard Nielsen
Kommentér

Jens Stolt
#1 postet d. 19-08-06 kl. 21:31. Emne: Hvilke æg
Ja, et krybdyr må det være: Snog er vist aflange, markfirben? eller skildpadde? næppe. Jeg tror, du har ret.

Kommentér

Margaretha Liebmann
#2 postet d. 19-08-06 kl. 22:23. Emne: Hvilke æg
Gad vide om man kan klække dem i terrarium med varmelampe? Det kunne være interessant at se om det kan lykkes.

Kommentér

Jens Stolt
#3 postet d. 19-08-06 kl. 22:40. Emne: Hvilke æg
Det tror jeg godt man kan, men man skal styre fugtighed og varme.

Et akvarium er godt, men også andre setups kan bruges.

Kommentér

Henrik Bringsøe
#4 postet d. 19-08-06 kl. 23:16. Emne: Hvilke æg
Hej Bent.

Ja, det er æg af markfirben. Når de lægges, er de 12-15 mm lange og 7-10 mm brede. I løbet af inkubationen vokser de en del og kan blive indtil 20 mm lange, og de bliver mere kuglerunde, dvs. de vokser mere i bredden end i længden.

Markfirben lægger deres æg i løs jord, oftest sandjord, som kan blive opvarmet mest af solen.

Margaretha, ja man kan godt klække dem i fangenskab. Men hvis man flytter dem, må man ikke vende dem, da ungerne så kan blive kvalt under klækningen. Hvis man ønsker at flytte levende æg, plejer man meget forsigtigt at sætte et lille mærke på toppen af hvert æg med en tusch, og æggene anbringes i en særlig termostatstyret rugemaskine med høj luftfugtighed. Men hvis æggene allerede er trillet rundt, da de blev fundet, så kan det være ligegyldigt med en evt. mærkning! Dog skal vi vide, at markfirben, inkl. æg og unger, er fredede i Danmark og ikke må indsamles, heller ikke til genudsætning efter klækning af æg. Dog er det vel en stærkt formildende omstændighed, når reden ved et uheld må siges at være blevet ødelagt, da der blev gravet kartofler!

Venligst

Henrik Bringsøe

Kommentér

Bent Staugaard Nielsen
#5 postet d. 20-08-06 kl. 08:07. Emne: Hvilke æg
Hej Henrik

Tak for svar. Nu er jeg ikke i tvivl længere. Vi har både sandet jord og markfirben. Jeg gjorde det, at jeg dækkede dem forsigtig til igen, og håber så de klarer sig.

Kan der siges noget om, hvor lang tid der går fra æglægningen til klækningen. Eller har det noget at gøge med temperaturen i jorden?

Mvh. Bent

Kommentér

Henrik Bringsøe
#6 postet d. 20-08-06 kl. 11:30. Emne: Hvilke æg
Hej Bent.

Ja, jeg tænkte også, at det burde være temmelig let at se de iøjnefaldende markfirben i dit område, specielt om foråret.

Udrugningstiden er rigtigt nok afhængig af temperaturen. Ved omkring 26-27 gr. C klækker æggene efter rundt regnet 1½ måned, men det tager ca. 2 måneder ved lavere temperaturer og ned til en måneds tid ved højere temperaturer.

Venligst

Henrik Bringsøe

Kommentér

Margaretha Liebmann
#7 postet d. 20-08-06 kl. 16:01. Emne: Hvilke æg
Ja, det var jo en aldeles udmærket information du har givet Henrik, tak for den. Det bedste man kan gøre i denne situation er altså at gøre det, der er gjort. Men er det i grunden ikke lige sent nok på året til æglægning.

Jeg var ude i skoven idag med barnebarnet Mads, vi fandt 2 voksne og enhalvstor unge, så de begynder åbenbart tidligt på året.

Kommentér

Henrik Bringsøe
#8 postet d. 20-08-06 kl. 17:34. Emne: Hvilke æg
Hej Margaretha.

Det er korrekt, at der lige nu er masser af små unger fra i år; dem har jeg også fundet mange af. Men selv i Danmark kan en hun faktisk lægge æg to gange på én sæson, hvis det første kuld er lagt relativt tidligt; så vil andet kuld i reglen lægges omkring midt i juli.

Bent, så vidt jeg kan se, så er der 6 æg på billedet. Var det også, hvad du talte? Det kunne egentlig være interessant, hvis du lavede et lille bur af fluenet (metalvæv), som du så kunne sætte ned over stedet med æggene (pres det lidt ned i jorden). Hvis du gør det, skal du selvfølgelig checke "buret" dagligt. Når eller hvis der en skønne dag er små unger i buret, ja så slipper du dem fri igen, men du kan jo lige fotografere (og tælle) dem først! Og så vil vi da meget gerne høre nærmere om klækningen og de små unger herinde igen!

Venligst

Henrik Bringsøe

Kommentér

Bent Staugaard Nielsen
#9 postet d. 03-09-06 kl. 21:24. Emne: Hvilke æg
Jeg følger lige lidt op på æg af markfirben.

Jeg fik lavet et lillet "bur" til ungerne (en stor tom malerspand, hvor jeg skar bunden af, og skar hul i låget og satte en fluenet inden under). Et sådan "bur" kan man forsigtigt presse ned omkring "reden".

Har kikket til den hver dag siden, men ingen unger endnu. Jeg tvivler nu efterhånden på, at der når at komme unger i den kolde og fugtige tid vi har nu.

Jeg skal nok lade høre fra mig, hvis der sker noget.

Mvh. Bent

Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator