Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
28. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Bente Olesen
Gedeskæg (Læst 683 gange) Postet d. 16-06-10 kl. 12:26
Jeg forsøgte at finde ud af, hvilken art gedeskæg, jeg er omgivet af - umiddelbart ville jeg sige eng-gedeskæg, fordi "dens kurvesvøb består af 8 ens kransstillede blade, som er længere end eller oftest af længde med de ægte tungeformede, gule kroner... støvknapperne er forneden gule, foroven mørklila." - citat dansk flora, gyldendal.

Her står også at småkronet gedeskæg har randkroner som er kortere end kurvesvøbet med lysebrune støvknapper (altså også lange kransblade?), og at den forekommer hist og her.

I en anden flora har jeg et billede af stor gedeskæg, som ifølge den bog ikke forekommer i Danmark, men som bortset fra kurvesvøbets bladform og antallet af blade også minder en del om den.

Nu ser jeg så her på siden, at stor gedeskæg betragtes som almindelig - dog uden foto, og at de to andre godt nok er repræsenteret med forskellige foto, men jeg kan ikke se nogen særlig forskel på disse foto.

Mit fund ligner udmærket billedet af eng-gedeskæg i min bog, men ifølge billederne på jeres side, burde den nærmere være småkronet gedeskæg.

Så nu er jeg rigtig forvirret.

Desværre har jeg ikke noget foto for øjeblikket, men den ligner som nævnt meget godt billedet her på siderne af småkronet gedeblad, som jeg desværre ikke selv har billeder af i mine bøger.

Er der nogle som kan hjælpe mig med nogle klare forskelle, for ud fra, hvad min flora siger, burde det være eng-gedeskæg, som er den mest almindelige, også fordi den vokser mange steder.

Bente

Besvar | Kommentér

Jens Lund Hansen

Svaraktivitet:

(66)
#1 Svar postet d. 16-06-10 kl. 13:05. Emne: Gedeskæg
Hej Benthe

Lad mig forsøge at skabe lidt klarhed over ihvertfald nogle af dine spørgsmål:

"Eng-gedeskæg" (T. pratensis) er ARTEN.

Eng-gedeskæg er opdelt i to underarter (ssp).

Den ene hedder altså T. pratensis ssp pratensis

og den anden

T. pratensis ssp. minor

Begge er altså "Eng-gedeskæg".

ssp minor er altså karakteristisk ved særligt lange kurvblade, men også andre ting.(farve på støvknapper, bladenes form og slap nedhængende spids)

Du har altså set en Eng-gedeskæg, der - ifølge dine oplysninger - tilhører underarten minor.

Stor gedeskæg kender jeg ikke, så den kan jeg ikke udtale mig om.

Jens

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Bente Olesen
#2 Kommentar postet d. 16-06-10 kl. 13:10. Emne: Gedeskæg
Tak, så kalder jeg den det.

Bente

Besvar | Kommentér

Mats H. G. Gustafsson
#3 Kommentar postet d. 16-06-10 kl. 22:16. Emne: Gedeskæg
Stor gedeskäg (Tragopogon dubius) er meget själden i N. Europa (almindelig ved Middelhavet og som indfört i det vestlige USA). I DK er den i hvert fald ekstremt själden - man bör absolut dokumentere observationer af den. I Sverige mener jeg den kun har en lokalitet, på Gotland. Den kan kendes fra T. pratensis ved at have flere kurvsvöbblade, mange flere men mindre blomster (hvis man sammenligner normalstore planter) som er lysegule. Kurvene har meget tykke, hulle skaft. Frugterne er 5-kantede. Ligesom hos T. pratensis ssp. minor er kurvsvöbbladene längere end de ydre blomster, men forskellen mellem de ydre og indre blomster er meget större hos dubius. Jeg vil grave frem mit gamle eksamensarbejde om slägten, så kommer jeg med flere karakterer.

vh,

Mats

Besvar | Kommentér

Mats H. G. Gustafsson
#4 Kommentar postet d. 16-06-10 kl. 22:55. Emne: Gedeskæg
Her kommer et billede af stor g. (T. dubius) fra Gotland. En lille kurv med kun 8 kurvblade.

vh,

Mats

Gedeskæg (Her kommer et billede af stor g. (T. dubius) fra Gotland. En lille kurv med kun 8 kurvblade.

vh,
)
Mats H. G. Gustafsson har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Mats H. G. Gustafsson
#5 Kommentar postet d. 16-06-10 kl. 22:57. Emne: Gedeskæg
Og et mere.

Gedeskæg (Og et mere.)
Mats H. G. Gustafsson har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Bente Olesen
#6 Kommentar postet d. 17-06-10 kl. 05:54. Emne: Gedeskæg
Mange tak for gode informationer.

mvh

Bente

Besvar | Kommentér

Mats H. G. Gustafsson
#7 Kommentar postet d. 17-06-10 kl. 15:11. Emne: Gedeskæg
Mere info i ny tråd:

- se linket HER

Besvar | Kommentér

Bente Olesen
#8 Kommentar postet d. 17-06-10 kl. 15:48. Emne: Gedeskæg
Tak skal du have - det er interessant læsning.

Bente

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator