Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
27. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Peter Lindberg Jannerup
Er blågrå siv eneste i " lysesivgruppen" med kamret marv? (Læst 1366 gange) Postet d. 17-06-10 kl. 11:14
Erkendt: Siv har aldrig været den store succes-historie hos mig, som nu igår hvor jeg nokengang hjembragte en siv med kun beyndende blomstersætning, og derfor uden blosterkaraktererne og endda blomsterantal i blomsterstanden.

Grunden til at jeg alligevel bukkede mig ned midt mellem gøgeurter og hjertegræs på engene ved Tissøs nordbred var, at dennne siv var for spinkel og blågrøn til at virke bekendt, dertil havde den en lille blomsterstand (rettelse: anlæg til blomsterstand) og stod ret så spredt, ikke nær tueagtigt nok til at være f.eks. knopsiv.

Vigtigste karakter jeg nu står med (i mangel af blomster) er muligvis at marven er kamret; lavbladene er glinsende sorte, de øverste af dem med en lille brodspids, og vækstformen kunne godt være tueagtig, omend på en tynd og langstrakt måde.

Dermed ender det vel som en Blågrå siv, der vil få en lagt større blomsterstand senere på året?

Eller kan det være nogle af de sjældnere, rækkevoksende siv?

Er blågrå siv eneste i " lysesivgruppen" med kamret marv? (Erkendt: Siv har aldrig været den store succes-historie hos mig, som nu igår hvor jeg nokengang hjem)
Peter Lindberg Jannerup har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Peter Lindberg Jannerup
#1 Kommentar postet d. 17-06-10 kl. 11:15. Emne: Er blågrå siv eneste i " lysesivgruppen" med kamret marv?
Der er også et billede af blomsterstande in spe

Er blågrå siv eneste i " lysesivgruppen" med kamret marv? (Der er også et billede af blomsterstande in spe)
Peter Lindberg Jannerup har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Hans Øllgaard

Svaraktivitet:

(13)
#2 Svar postet d. 17-06-10 kl. 23:35. Emne: Er blågrå siv eneste i " lysesivgruppen" med kamret marv?
Jeg tør godt bekræfte din bestemmelse Blågrå Siv, særlig, hvi stænglerne foruden at være blågrå og med kamret marv også er fint længdefurede, altså matte, ikke let glinsende som Lyse- og Knop-Siv.

Hilsen, Hans.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Peter Lindberg Jannerup
#3 Kommentar postet d. 18-06-10 kl. 10:53. Emne: Er blågrå siv eneste i " lysesivgruppen" med kamret marv?
Bekræfter at strående er længdefurede og udpræget matte, så planten ender som Blågrå Siv - det passer også godt til voksestedet, der må være vældpåvirket.

Besvar | Kommentér

Jan Fischer Rasmussen

Svaraktivitet:

(147)
#4 Svar postet d. 18-06-10 kl. 10:57. Emne: Er blågrå siv eneste i " lysesivgruppen" med kamret marv?
Jeg synes nu egentlig, blågrå siv står ret samlet i tuen?

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Peter Lindberg Jannerup
#5 Kommentar postet d. 18-06-10 kl. 11:07. Emne: Er blågrå siv eneste i " lysesivgruppen" med kamret marv?
Jae, jeg husker også en "mandsstor" tue fra Risegård på Sydbornholm, men store planter starter vel også i det små?

Den "udløber" jeg har gengivet i tråden ovenfor er ganske tæt besat af stængelskud, nok tættere end hvad tråd-siv og klit-siv må være, hvor førstnævnte dertil har slankere stængler end den hjembragte og sidstnævnte ikke skulle stå så langt inde i landet - jeg ved ikke om klitsiv er kamret/ukamret i marven og om dern er mat/blank på stænglen.

Besvar | Kommentér

Jens Christian Schou

Svaraktivitet:

(3202)
#6 Svar postet d. 18-06-10 kl. 11:08. Emne: Er blågrå siv eneste i " lysesivgruppen" med kamret marv?
Ja det er Blågrå Siv - rhizomet er som det skal være meget kortleddet - tuen en anelse løsere end Knop- og Lyse-Siv.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Jan Fischer Rasmussen

Svaraktivitet:

(147)
#7 Svar postet d. 18-06-10 kl. 11:10. Emne: Er blågrå siv eneste i " lysesivgruppen" med kamret marv?
Godt så, det var bare det med "og stod ret så spredt", der undrede mig

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator