Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

17. juni 2010

Er blågrå siv eneste i " lysesivgruppen" med kamret marv?

Erkendt: Siv har aldrig været den store succes-historie hos mig, som nu igår hvor jeg nokengang hjembragte en siv med kun beyndende blomstersætning, og derfor uden blosterkaraktererne og endda blomsterantal i blomsterstanden.

Grunden til at jeg alligevel bukkede mig ned midt mellem gøgeurter og hjertegræs på engene ved Tissøs nordbred var, at dennne siv var for spinkel og blågrøn til at virke bekendt, dertil havde den en lille blomsterstand (rettelse: anlæg til blomsterstand) og stod ret så spredt, ikke nær tueagtigt nok til at være f.eks. knopsiv.

Vigtigste karakter jeg nu står med (i mangel af blomster) er muligvis at marven er kamret; lavbladene er glinsende sorte, de øverste af dem med en lille brodspids, og vækstformen kunne godt være tueagtig, omend på en tynd og langstrakt måde.

Dermed ender det vel som en Blågrå siv, der vil få en lagt større blomsterstand senere på året?

Eller kan det være nogle af de sjældnere, rækkevoksende siv?


Foto: Peter Lindberg Jannerup

De senest indberettede arter i Naturbasen: