Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
17. september 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Vejr og vind -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Tubas Løkkegaard
Mystiske stråler (Læst 2550 gange) Postet d. 22-06-10 kl. 14:08
Jeg oplevede lørdag aften på Sjællands Odde nogle stråler (solstråler?) fra et punkt på horisonten, modsat den lave sol. Altså set mod øst over land.

Desværre fik jeg ikke et foto da de var på deres højeste. Men dette foto kan illustrere fænomenet, og man kan se det er modsat solen da der er et udsnit af regnbuen.

Er der en forklaring?

Hilsen Tubas

Mystiske stråler (Jeg oplevede lørdag aften på Sjællands Odde nogle stråler (solstråler?) fra et punkt på horisonten, )
Foto: Tubas
Besvar | Kommentér

Brian Willum Petersen

Svaraktivitet:

(1)
#1 Svar postet d. 22-06-10 kl. 15:20. Emne: Mystiske stråler
Anti-tusmørkestråler? - se linket HER

Mvh Brian

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Tubas Løkkegaard
#2 Kommentar postet d. 22-06-10 kl. 23:35. Emne: Mystiske stråler
Tak

Det var en fin forklaring på linket.

Besvar | Kommentér

Erland Nielsen
#3 Kommentar postet d. 23-06-10 kl. 00:03. Emne: Mystiske stråler
Jeg synes det er sjældent man ser striberne fra lyset der skinner væk fra synsretningen (anti). Men det er jo fanget fint i billedet her.

....

Linkets forklaring på at de tilnærmelsesvis paralelle stråler ser ud til at spredes i en vifte, skulle være fordi strålerne danner cirkler med atmosfæren er dog det rene vrøvl.

Det er ene og alene pga. perspektivet som observatøren oplever. Akkurat som hvis man ser på to paralelle jernbanelinier der forsvinder ud i horisonten.

Det fremgår da vist også af det videre dmi link.

mvh Erland

Besvar | Kommentér

Svend Høst
#4 Kommentar postet d. 23-06-10 kl. 14:16. Emne: Mystiske stråler
Prøv dette her :- se linket HER

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator