Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
24. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Bente Olesen
Rørhøg? (Læst 1025 gange) Postet d. 01-07-10 kl. 11:15
Vi så en stor, mest hvid fugl med tydelig markeret sorte vingespidser. Den fløj næsten hen over hovedet på os, men forsvandt hurtigt, og vores første tanke var stork på grund af størrelse og farve. Dog virkede den lidt mere rovfugleagtig og min søgning i bøgerne er kommet frem til rørhøg, han.

Måske mest den blå kærhøg, som vi så den; men der var meget sol, så det kan godt være den almindelige rørhøg.

Vi bor ved den våde del af Lammefjorden, og nu vil jeg gerne høre, om der er andre, som har set en sådan fugl i området, eller om der er en som kan be- eller afkræfte min formodning.

Jeg vil jo gerne kunne registrere min observation

Mvh

Bente

Besvar | Kommentér

Niels J. Henriksen

Svaraktivitet:

(1186)
#1 Svar postet d. 01-07-10 kl. 13:23. Emne: Rørhøg?
Der er i hvert fald stor sandsynlighed for, at du kan have set en rørhøg han, men inden du registrere den, så se om du ikke kan se den igen. De patruljerer ofte de samme steder og meget ofte på samme tidspunkter, så der skulle være gode chancer.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Bente Olesen
#2 Kommentar postet d. 01-07-10 kl. 21:19. Emne: Rørhøg?
Jeg må jo se, om jeg kan være heldig endnu en gang.

Besvar | Kommentér

Eva Hansen
#3 Kommentar postet d. 02-07-10 kl. 00:50. Emne: Rørhøg?
En blå kærhøg er ikke så stor som rørhøg, og kan i hvert fald slet ikke sammenlignes med en stork.

(mener jeg nu ikke der er ret mange rovfugle der kan)

Det er svært at fastslå arten ud fra det du beskriver.

Og da slet ikke noget der er nok til en sikker observation.

Det kan selvfølgelig have været en rørhøg.

men det kan lige så godt have været en lys måsvåge som på billedet her:

- se linket HER

Besvar | Kommentér

Bente Olesen
#4 Kommentar postet d. 02-07-10 kl. 07:55. Emne: Rørhøg?
Grunden til at vi tænkte stork, var som nævnt farverne. Og at det var hurtigt og i modlys - og så har jeg ikke set særlig mange flyvende storke, vi er mere vant til fiskehejren .

Vi har musvåger her, men jeg har aldrig set dem så lyse, jeg har været inde og se de forskellige billeder, og som vi så den, lignede den fint en af de nævnte høge - også med de spredte vingefjer.

Størrelsen var lidt svær at vurdere, fordi vi så den op mod klar himmel (over huset) så det var svært at vurdere højden.

Men den var nok mest musvågestørrelse, måske endda lidt mindre, hvilket også var med til, at jeg hurtigt afviste storken

Mvh

Bente

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator