Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jens Lund Hansen
Ager-løvemund? (Læst 1415 gange) Postet d. 04-07-10 kl. 11:37
Jeg må forsigtigt melde, at jeg har nøglet denne plante til Agerløvemund. Da jeg ikke har set denne art før og den angives som sjælden, beder jeg om be-/afkræftelse.

Der er kun fundet denne ene plante på en græsmark på NV Fyn idag.

Afklaring modtages med interesse.

Jens

Ager-løvemund? (Jeg må forsigtigt melde, at jeg har nøglet denne plante til Agerløvemund. Da jeg ikke har set denne )
Jens Lund Hansen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (650 x 549)
Besvar | Kommentér

Bent Vestergård Petersen

Svaraktivitet:

(500)
#1 Svar postet d. 04-07-10 kl. 11:56. Emne: Ager-løvemund?
Hej Jens

Det ser rigtigt ud - jeg har kun set den i Sydeuropa, hvor den er almindelig.

mvh

Bent

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jens Lund Hansen
#2 Kommentar postet d. 04-07-10 kl. 11:59. Emne: Ager-løvemund?
Tak for hurtig tilbagemelding, Bent.

Jens

Besvar | Kommentér

Hans Øllgaard

Svaraktivitet:

(13)
#3 Svar postet d. 04-07-10 kl. 12:11. Emne: Ager-løvemund?
Ager-Løvemund !! Dejligt at se den . I 70erne og 80erne ledte jeg ivrigt efter den, men det mislykkedes.

Har du flere billeder, fx. et, der viser hele planten, ville det være fint at få dem med i Galleriet.

Hilsen, Hans

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen

Svaraktivitet:

(3943)
#4 Svar postet d. 04-07-10 kl. 12:27. Emne: Ager-løvemund?
...du skulle have været med mig, Hans !

Den 6.7.71 har jeg minsandten set/fundet den på

Thurø...

-finder nu ud af, at det var med Dansk Botanisk Forening.

...alt for længe siden -intet indre billede

Mvh.

Per

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jens Lund Hansen
#5 Kommentar postet d. 04-07-10 kl. 12:36. Emne: Ager-løvemund?
Her er et foto af hele planten in situ. Jeg vil prøve at tage et bedre dokumentations foto en af dagene.

Jens

Ager-løvemund? (Her er et foto af hele planten in situ. Jeg vil prøve at tage et bedre dokumentations foto en af dag)
Jens Lund Hansen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (650 x 978)
Besvar | Kommentér

Thomas Brandt
#6 Kommentar postet d. 04-07-10 kl. 13:04. Emne: Ager-løvemund?
Den er da et særsyn nu til dags.

Jeg har ikke set den i 40år.

Hvis landmændene blev flinkere til at holde sprøjtefrie zoner fik vi måske lov at se flere af de gamle, fornemme "ukrudtsplanter"

Hilsen Thomas

Besvar | Kommentér

Eva Olsen

Svaraktivitet:

(1048)
#7 Svar postet d. 04-07-10 kl. 18:15. Emne: Ager-løvemund?
Hej Jens

Jeg vil opfordre dig til at lægge dit nærbillede ind også, da der kun er dit ene billede i galleriet

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jens Lund Hansen
#8 Kommentar postet d. 04-07-10 kl. 21:56. Emne: Ager-løvemund?
Hej Eva

Ja, jeg lægger nærbilledet ind senere og uploader et foto, når kapslerne (forhåbentligt) udvikler sig senere.

I mellemtiden har jeg tyndet ud i tidsler og nælder omkring planten (dem har man nok heller ikke tolereret dengang planten var et almindeligt markukrudt) - og sat nogle pinde op for at værne mod færdsel (ungerne, hundene, råvildtet o.s.v.). Måske kan den ene plante blive til flere næste år?

Her har ikke været gødsket eller sprøjtet i mindst 10 år og ikke dyrket noget i samme periode. Det er utroligt, hvad der indvandrer af både planter og insekter. Kællingetand breder sig (der var ikke nogen planter for 10 år siden) og iår er der dukket gul snerre op på engen. Den har jeg ikke set tidligere.

Til gengæld ser det ud til at være svært at holde kornblomst og valmuer - selvom vi pløjer et par stykker, hvert år for at holde gang i den hvidmelede gåsefod, som vi spiser som grønsag. Kornblomst og valmuerne behøver måske kornmarken og konkurrerer dårligt med ukrudt.

Jens

Besvar | Kommentér

Eva Olsen

Svaraktivitet:

(1048)
#9 Svar postet d. 04-07-10 kl. 22:00. Emne: Ager-løvemund?
jeg tror kornblomster og valmuer gerne skal udsås med jævne mellemrum. De flotte marker vi havde tidligere var vist fordi frøproducenterne ikke var så gode til at rense frøene - det gælder nok også for klinte

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator