Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Rune Larsen
Hvilken Skjaller (Læst 611 gange) Postet d. 04-07-10 kl. 11:40
3 juli Mogenstrup Grusgrav

Hvilken Skjaller (3 juli Mogenstrup Grusgrav)
Rune Larsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Mats H. G. Gustafsson

Svaraktivitet:

(870)
#1 Svar postet d. 04-07-10 kl. 18:39. Emne: Hvilken Skjaller
Den er svær! Nogle træk (mangel på lilla tænder i kronen, den lille blomst) peger mod R. minor, andre (de hvasse bladtænder, bæger næsten uden mørke tegninger) peger mod R. serotinus. Det ville være meget interessant at se kronen i sin helhed, trukket ud (træk forsigtigt i den så kommer det hele med).

vh,

Mats

Besvar | Kommentér

Rune Larsen
#2 Kommentar postet d. 04-07-10 kl. 20:30. Emne: Hvilken Skjaller
Så forstår jeg bedre. I ”Den store nordiske flora” er disse arter også de eneste jeg kan få til at passe, men hvilken af dem? Jeg kan forstørre fotoet, håber det hjælper, ellers må vi lade det ligge eller jeg må hente nyt materiale. Mvh Rune

Hvilken Skjaller (Så forstår jeg bedre. I ”Den store nordiske flora” er disse arter også de eneste jeg kan få til at p)
Besvar | Kommentér

Rune Larsen
#3 Kommentar postet d. 08-07-10 kl. 00:16. Emne: Hvilken Skjaller
Nyt materiale fra samme sted - jeg håber det hjælper. Mvh Rune

Hvilken Skjaller (Nyt materiale fra samme sted - jeg håber det hjælper. Mvh Rune)
Besvar | Kommentér

Rune Larsen
#4 Kommentar postet d. 08-07-10 kl. 00:19. Emne: Hvilken Skjaller
Mere stængel og blade

Hvilken Skjaller (Mere stængel og blade)
Besvar | Kommentér

Hans Øllgaard

Svaraktivitet:

(13)
#5 Svar postet d. 11-07-10 kl. 18:20. Emne: Hvilken Skjaller
Liden Skjaller !

Jeg ser Stor Skjaller på afstand som lysende gulgrønne aks, der skiller sig ud fra den øvrige vegetation. På nært hold er den kraftigere, mere skarp og kantet, og griflen stikker ca. 1 mm ud foran kronens tænder.

Liden S. er mere anonym, bl.a. på grund af den mindre størrelse og kamouflagefarven. Griflen holder sig inde i kronen.

Begge arter varierer i forgrening, stængellængde og blomstringstid, og der er beskrevet adskillige enheder.

Da jeg blev bedt om at skrive Maskeblomstfamilien i Dansk Feltflora, ønskedes det fra redaktionen, at de kritiske "sæsondimorfer" skulle kunne nøgles ud. Selv om nøglen er logisk opbygget, er det nu ikke let at anvende den i praksis efter min erfaring.

Nu ser vi, at arterne Stor og Liden S. også kan være besværlige.

Hilsen, Hans

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Rune Larsen
#6 Kommentar postet d. 11-07-10 kl. 19:01. Emne: Hvilken Skjaller
Mange tak til Hans for en grundig forklaring! Mvh Rune

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator